Kan havre/korn hjälpa?

MiniLi

Trådstartare
Min häst är en sån där mager krake som inte blir tjock hur mycket jag än stoppar i honom..
Halvblod/fullblod 9 år.
Just nu får han fri tillgång på hösilage, han äter nog ca 20 kg/dygn, 1 kg krafft groov 125, tokosel och olja.
Han är i ganska "lagom" hull just nu men jag skulle egentligen vilja att han fick lite extra för att bättre kunna bygga muskler.
Jag vill helst inte öka givan groov för det är så dyrt (jag vet att det egentligen inte ska spela roll men är man fattig student så måste man försöka hålla nere på kostnaderna)

Har hittat ett nytt krafftfoder som jag håller på att introducera, 11 MJ och 115 gsmrp /kg. Detta ska han få 1 kg av.

Så till min fråga: Kan det hjälpa att tillsätta havre och/eller korn utöver det vanliga krafftfodret?
(korn och havre ingår nämligen i stallhyran)

Tacksam för svar!
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

glömde skriva att anledningen till att jag byter kraftfoder är för att det var så mycket billigare med det nya. 167 kr/30 kg istället för 227 kr/30 kg..
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

har du gjort träckprov? har du grovfoderanalys?

min var spinkig och omöjlig att få upp i vikt, trots avmaskningar och MASSA mat.
gjorde träckprov och hittade mask, avmaskade å bytte stall i samband med det. hästen blev rund å fin :)

om du har fullblod i hästen så krävs det förmodligen mer än 1kg kraftfoder/dag.

Ett bra foder som fick min dam att gå upp var Hippo Alfa. Man får dock vara lite försiktig så att det inte blir för mkt protein! Sen kan du ju ge havre (fett och energi).

Men utan ett bra grovfoder kommer du aldrig kunna få upp hästen i vikt!
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Jag har haft problem med hullet på mitt halvblod. Det hjälpte inte hur mycket hö och "vanligt" kraftfoder han åt, han gick bara inte upp i vikt. Men så började vi ge kornkross åt honom, och med tiden började han lägga på hullet. Även om kornet gav positiv effekt var det inte tillräckligt, så nu äter han Eggersmann Equichamp müsli lika mycket som han äter havre. Även om man gjort en foderanalys behöver det inte vara säkert att hästen får i sig allt det den verkligen behöver. Skulle jag vara du skulle jag mata med ett fullfoder som man verkligen vet att innehåller allt det en häst behöver.
Är själv fattig studerande så det gäller att klura ut bästa möjliga foderstat, både för hästen och sin egen plånbok.
Byt ut Krafften mot någon fullmüsli, jag skulle aldrig mata min häst med Krafft, efter att jag sett vad det fodret gör mot hästens tarmar och mage efter en längre tids utfodring. Krafften Grund kostar väl runt 160-175 kr, då Eggersman Classic kostar 190 kr.

Har du fler frågor svarar jag gärna :)
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Jag är lite gammaldags o är inte rädd för att ge havre;)

3-4 kg havre klarar de flesta av - om de rids/ tränas- utan att bli övertittiga.
Havre är ett bra hästfoder.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Jag undrar också om det finns analys på grovfodret? Så att du vet hur mycket han får i sig därigenom... Kan ju vara framförallt undermåligt med protein och då är det inte så konstigt om han inte riktigt vill muskla sig.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Rent allmänt kan jag faktiskt inte begripa varför så många är rädda för att ge hästar krafftfoder. Havre är dessutom ypperligt foder til hästar.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Matspjälkningssystemet för en häst är mer anpassat för grovfoder. Jag är inte mycket för att jämföra med vildhästar när det gäller täcken , beteende och en del annat. Men när det gäller tex hur den omvandlar födan så måste de ha kvar det mesta av anpassningen till ett liv som vildhäst. Detsamma gäller ju för oss människor.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Misstänker att du inte har någon annalys på grovfodret. Då kan det vara en bra ide att istället byta några kilo hösilage mot lusern av någon typ.
Sedan beroende på hur hästen tränas så är inte 1 kilo kraftforder speciellt mycket överlag. Inte till en svår född häst med mycket fullblod i heller.
Kan som exempel jämföra med min ena fullblodsdam som bara går som ren sällskapshäst och hennes foder. Hon får fri tillgång dygnet runt av grovfoder. I år har jag en kvot på 8 på det hon får. Vilket ju är över vad som räknas som behovet normalt. Till detta får hon 1,5 kg Kvarnbys lusernpellets (som har höga värden) och 1,5 kilo havre mineraler och melass för att lusernen ska smaka lite godare. På detta håller hon ett lagom hull och är trevlig i tempramentet.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Ja jag har tagit träckprov och han har ingen mask.
Hösilaget är analyserat, jag har dock inte värdena i huvudet men har räknat ut foderstat och han får mer än vad behovet är (på pappret alltså).

Skulle gärna gett Hippo Alfa men det finns ingen återförsäljare här.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Jag har inga som helst planer på att byta kraftfoder till musli då det är mycket dyrare.

Som jag skrev i mitt första inlägg så ger jag inte grund utan groov 125. Men håller nu på att byta till ett lokalt fodermedel FC häst avel.

Och jag ger ju som sagt redan fullfoder :)

Men tack för att du skrev att kornkross hade hjälpt din häst, det var det jag ville veta!
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

jag har heller igentligen inga problem med att ge havre men har upplevt att min häst får "havreskalle"..
Jag vill inte heller gå över till bara havre eftersom att jag inte kommer upp i samma proteinvärde som med mitt fullfoder.

Men min fråga är alltså: Tror ni att det kan göra skillnad på hullet att ge havre och eller korn utöver fullfodret? Inte att byta helt.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Ja det finns analys och fodret är helt ok. men har som sagt inte värdena i huvudet.. Analyslappen är i stallet..
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Ge nuvarande mat plus 2-3 kg havre. det borde göra skillnad.

(har den slutat att resa sig?)
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Det finns analys på grovfodret.

Anledningen till att jag bara ger 1 kg kraftfoder är för att jag, tillsammans med en foderrådgivare från krafft beslutade att prova nu när han får så mycket grovfoder.
När jag har räknat ut foderstat så ger jag mer än tillräckligt i bara hösilage (men självklart är det inte säkert att det räcker ändå, det är jag medveten om)

Jag vet att ett alternativ skulle kunna vara att ge lusern också, det har jag gjort innan.. Men jag ser det som ett sista alternativ..
Det kommer ju nämligen att bli ganska mycket dyrare för mig..
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

För att förtydliga:

Jag är inte ute efter några råd gällande att byta ut mitt nuvarande kraftfoder mot något annat.
Det jag undrar är om ni tror att det kan ge en positiv effekt på hull att ge havre och eller korn utöver den nuvarande foderstaten?

Han är alltså inte mager i dagsläget, snarare ganska fin i hull, men jag skulle gärna vilja att han blev lite mer tjockis.. :)
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Tack! Äntligen någon som förstår frågan :D

Ja han har slutat resa sig.. Tyvärr så var vi med om en olycka i torsdags så det komemr ta ett tag innan vi är igång helt igen.. :(
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Hästar som jobbar mkt bör få lite mer koncentrerad mat för att inte allt ska bli så jobbigt- när magen släpar i backen.

Sen klarar sig inte alla på bara grovfoder då vissa kräver mer än vad det visas i beräkningar. Alla är olika.
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

Matspjälkningssystemet för en häst är mer anpassat för grovfoder. Jag är inte mycket för att jämföra med vildhästar när det gäller täcken , beteende och en del annat. Men när det gäller tex hur den omvandlar födan så måste de ha kvar det mesta av anpassningen till ett liv som vildhäst. Detsamma gäller ju för oss människor.

????
Var skrev jag att de endast ska äta kraftfoder?
 
Sv: Kan havre/korn hjälpa?

????
Var skrev jag att de endast ska äta kraftfoder?

citerar det du skrev
"Rent allmänt kan jag faktiskt inte begripa varför så många är rädda för att ge hästar krafftfoder. Havre är dessutom ypperligt foder til hästar."

mitt svar

Nej det gjorde du inte och det menade jag inte heller. Jag bara svarade på din fråga.
Jag tycker att man i första hand ska ge dem grovfoder pga den anledning som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Därmed inte sagt att jag är helt motståndare till att ge hästar kraftfoder. I början av denna vinter ger vi hästarna av ett hö där vi måste komplettera för att få upp proteinhalten. Jag ger därför våra två stora hästar krossad havre och lusern. Ponnyerna får bara lusern inte kraftfoder, den ena har haft fång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 234
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
916
Senast: Zebban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp