Kan häster bli dåliga i magen av Betfor ?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare familjen h
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 4 756
F

familjen h

Har en häst som tidigare var ridskolehäst. Han har en känslig mage - blir ofta lös i magen. Fick höra fr. ridskolan att han inte kunde få Betfor för det blir han dålig i magen av. Men - är det verkligen boven i dramat ? Blir hästar dåliga i magen av Betfor ? Och vad kan man ge när han blir dålig i magen - matjäst - är det bra ?

Sv: Kan häster bli dåliga i magen av Betfor ?

Ja. Min häst klarar inte betfor. Det åker rakt igenom... Bakjäst har hjälp mycket när han blir dålig i magen.
Jag kör i princip bara grovfoder med hö och lucern. Han blir fin i hull och magen är kanon!

Har en häst som tidigare var ridskolehäst. Han har en känslig mage - blir ofta lös i magen. Fick höra fr. ridskolan att han inte kunde få Betfor för det blir han dålig i magen av. Men - är det verkligen boven i dramat ? Blir hästar dåliga i magen av Betfor ? Och vad kan man ge när han blir dålig i magen - matjäst - är det bra ?

Ja hästar kan bli dåliga i magen av betfoder. Hade en som efter en vecka på betfoder fick kolik. Hon tålde inte betfoder.

Ja. Min häst klarar inte betfor. Det åker rakt igenom... Bakjäst har hjälp mycket när han blir dålig i magen.
Jag kör i princip bara grovfoder med hö och lucern. Han blir fin i hull och magen är kanon!

Låter som vi skall undvika Betfor då ! Och kanske prova med lite bakjäst - det ska väl vara bra för hovarna också ? Hans hovar är ganska dåliga också...

Min f.d. ridskolehäst är också känslig av sig och klarar inte betfor mer än i ytterst små mängder (typ smaksättare i vattnet på tävling). Likaså går grovfoder med låg TShalt bort, får han hö mår magen mycket bättre.

det som oftast påverkar hästen negativt med betfor är sockerhalten så får du inte bukt på den dpliga magen så kan du leta efter fler foderkällor som kanske har lite mer socker i sig, t.ex hösilage. Vissa hästar klarar inte heller av hösilage.

[...]leta efter fler foderkällor som kanske har lite mer socker i sig, t.ex hösilage.
Har du någon källa till det här påståendet? Det låter lite ologiskt med tanke på att mjölksyrabakterierna äter socker vid koncerveringen. Ett silage bör därmed ha lägre sockerinnehåll än ett hö slaget vid samma tid på samma gärde.
I övrigt tycker jag det låter som ett bra råd. Det trycks i melass (socker) i fler fodermedel än man tror.

En av mina hästar blir dålig i magen av betfor men oxå andra foder med mycket melass i så även lusern med melass i går bort för hans del.
Och det sätter sig oxå i huvet på han som på en häst som inte tål havre men ändå råkar få det.

Kram

Stämmer bra det, hö innehåller MER lättlösligt socker än ensilage - om det blivit en ensileringsprocess alltså, vilken försvåras om TS är högre än 60 %

Min häst blir också dålig i magen av betfor, även i små mängder. Möjligt att han skulle klara en näve eller två, men då är det knappt lönt att ge. :p

Stämmer bra det, hö innehåller MER lättlösligt socker än ensilage - om det blivit en ensileringsprocess alltså, vilken försvåras om TS är högre än 60 %

Ursäkta en annan som inte riktigt hänger med.... Betfor tål han alltså inte, och jag vet också att han inte mår bra av ensilage/hösilage utan vanligt hö passar han bäst. Men menar Ni alltså att det är sockerhalten som är boven - är det det som gör det besvärligt för vissa känsliga magar ?

Det är jättesvårt att säga vad det är som är orsaken ofta. Min häst var dålig i magen en period förra hösten. Problemet när de är lösa i magen länge är att bakteriebalansen i tarmen störs vilket gör att de blir ännu känsligare. Jag fick tillslut ta bort allt och bara ge honom halm ett par dagar och sedan fasa in hö lååångsamt. I kombination med det fick han "baktierbalans" för att få ordning på bakteriebalansen i tarmen. När han väl var stabil i magen så klarade han även hösilage osv.

Min häst reagerar på snabba foderbyten, stärkelse, för mycket protein, frost i gräset, stress osv, osv. Men när han är är i balans så kan man ge honom mycket av det som han inte tål när han är ur balans så att säga.

Jag tror framförallt att det är snabba förändringar som förstör för oss. Läs gärna detta: http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/jenny_redgard/ar-betfor-for-sott.htm

Detta var vad en vet, sa till´min stallkompis vars häst inte tål socker, utan måste gå på foder med låg sockerhalt. Veten rekommenderade att hon inte gav hästen hösilage heller då detta kunde påverka honom på samma sätt.
Om det är sant eller ej vet jag inte men kan ju vara värt att testa.

Det är ovanligt, men visst finns det hästar som blir dåliga i magen av betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 707
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: Migo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 097
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka