Kan hästar spy?

F

fethajja

som topic'en lyder, Kan hästar spy? har alltid läst i alla böcker & på alla forum att det är omöjligt

MEN idag när jag var och gav kväll till hästarna så bokstavligt talat spydde mitt Varmblod! Han åt kraftfoder och sedan helt plötsligt formligen SPRUTADE det "gegga" (kraftfoder blandat med hö, konstaterat efter nogrann undersökning) ur munnen på honom. sedan gick han omkring och skakade på huvudet och kraffsade med hovarna, sedan 10 min efteråt då jag, helt panikslagen sprang omkring och skrek så fortsatte han bara att äta som om ingenting har hänt.

VAD I HELA FRIDEN?! någon som har varit med om liknande? :confused:

Sv: Kan hästar spy?

som topic'en lyder, Kan hästar spy? har alltid läst i alla böcker & på alla forum att det är omöjligt

MEN idag när jag var och gav kväll till hästarna så bokstavligt talat spydde mitt Varmblod! Han åt kraftfoder och sedan helt plötsligt formligen SPRUTADE det "gegga" (kraftfoder blandat med hö, konstaterat efter nogrann undersökning) ur munnen på honom. sedan gick han omkring och skakade på huvudet och kraffsade med hovarna, sedan 10 min efteråt då jag, helt panikslagen sprang omkring och skrek så fortsatte han bara att äta som om ingenting har hänt.

VAD I HELA FRIDEN?! någon som har varit med om liknande? :confused:

Jag har bara hört att om en häst spyr så har struplocket gått sönder och då är det mycket illa med hästen! :crazy::crazy: Jag hade ringt vet och frågat med en gång!

Kanske var hästen nära foderstrupsförstoppning? Om det var så så hade ni tur att det lossnade. Jag hade ringt och rådfrågat veterinär samt inte fortsatt ge av samma foder innan du vet vad det rörde sig om.

jag tror din häst var nära foderstrupsförstoppning.. en av hästarna i stallet fick det och det sprutade ur hans mun och näsborrar ganska mkt innan det lossnade.. så antagligen lossnade det ganska fort på din pålle.

Hästar kan inte kräkas pga utformningen av den övre magmunnen. Struplocket har inget med detta att göra.

Det du beskriver kan bara tolkas som en foderstrupsförstoppning, ett tillstånd som kan bli mycket allvarligt. Eftersom hästen åt efter händelsen sitter förstås inget kvar i matstrupen, men var uppmärksam vid de kommande utfodringarna då det kan ha uppstått en svullnad i matstrupen. Ge fodret väl upplött.

Om hästen blir hängig eller hostar - kontakta veterinär omedelbart.

Sök på forumet så hittar du mer infomration om foderstrupsförstoppningar.

Ja det låter definitivt som foderstrupsförstoppning då mat kan spruta ut från både munnen och näsborrarna på hästen. Det är obehagligt att se... :crazy:
Vissa hästar verkar ha mer risk att få foderstr.först. så var försiktig i framtiden.
Blöt upp kraftfodret ca 10 min innan du fodrar. Hellre för mycket vatten, ha gärna varmvatten så det sväller upp snabbt.
Se till att hästen varvar ner innan den ska äta. Efter ridning eller när den tas in från hagen. Låt den stå och tugga på hö (om den äter höet lugnt, de kan få förstoppn. av det också) en stund (ca 10 min) innan du ger kraftfoder.

Händer det igen kan du ringa vet. för rådgivning. Sitter fodret fast i strupen rejält måste vet. komma ut! Det kan bli ett allvarligt tillstånd om fodret kommer ner till lungorna.

jag var med om ngt liknande för mer än 20 år sen.

Min horsecleaner hade lämnat hästen lös i lastbilen efter första klassen på tävling. Det fanns gammal halm som den hade stoppat i sig.

Tog u t den o den började att krampa i halsen som ett dragspel o ut kom flera liter vätska- ur näsan mest tror jag.. efter det så repade sig hästen o det fick inget efterspel.

skulle vara väldigt restriktiv med att´ge den foder på ett bra tag efteråt.

Har haft lättare foderstrupsförsoppningar senare, men dessa har löst upp sig fort genom massage o rörelse av hästen o ingen vätska har kommit ut:eek:

Vi hade hönät i transporten. Vi tog inte bort de efter träningen på banan o det var en av hästarna som fick förstoppning om han inte druckit tillräcklit mycket.
Transporten såg hemsk ut. Ner kladdad o dan med slem o sådant.

Ska man ha hö i transporten bör det blötas ner rejält först- tror jag som inte ger hö där -om det inte rör sig om många timmar.
I såna fall häller jag vatten i krubban så att den kan blaska- som den gör hemma.

usch, det är riktigt hemskt.. vår fick inte upp det på hur länge som helst, han började krampa och det var nog det värsta jag sett. vi gick o gick (och han bara spruta ur mun o näsborrar), masserade o masserade, tillslut fick vi stoppa ner en slang och spruta liten vatten (väl medveten om vad vi höll på med) och tillslut fick han loss det!

den här hästen hade varit och tävlat (trav) och var nyss hemkommen, hade antagligen inte druckit ordentligt innan han började äta höet..

Betfor är det enda som jag ger mina när vi reser.
synd bara att de grisar så dant med det:grin:

Nej, hästar kan inte spy. Deras övre magmun är bara öppningsbar nedåt. Det som din häst råkade ut för låter snarast som foderstrupsföstoppning vilket kan se ut som om hästen spyr då foder och mängder med saliv rinner ut mun och ofta även genom näsan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 445
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 246
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv