Oftast så är ju tävlingsskräck att RYTTAREN blir omedvetet annorlunda på tävling.
Men jag är fullt övertygad om att det även finns hästar som reagerar både negativt och positivt på tävling!
Jag har en häst som inte kan sägas ha tävlingsskräck, men däremot så gillade han inte att tävla!
Att jag vet att det inte var mitt fel att det inte funkade, beror på att andra hästar jag tävlat både före och efter, funkat hur bra som helst.
Min häst gillade inte att tävla! Så enkelt var det! På tävling la han av det mesta, och jag fick LYFTA honom runt banan!
Att då jämföra med min nuvarande häst som kommer in på banan med attityden "släng er i väggen konkurrenter", och i stort sett alltid går BÄTTRE på tävling än träning!
Har jag haft hiskeliga problem på träning ett tag, kan de problemen vara som bortblåsta på tävlingen! Han lyssnar mkt mer, och gör sitt bästa!
Det enda råd jag kan ge dig, är att försöka tävla din häst mer! Och då på mindre tävlingar, eller på ngn tävling där du kan få hjälp att komma runt banan, även efter att hästen vägrat ut sig!
Jag har en gång frågat överdomaren om jag fick hoppa banan efter tävlingens slut som träning (även jag hade stoppat ut mig), och det var helt ok med domaren!
Och då i de lägena kan jag ju lägga ner hindren så lågt jag vill, bara för att kunna komma runt!
Kanske funkar det för din häst också?
Eller att då åker och tränar banhoppning lite "tävlingslikt" på olika ställen?
Hoppas du får ordning på din häst! Jag håller tummarna!