kopparberg
Trådstartare
Min ena häst är HOPPLÖS att äta sönder sin box!
Och i mina ögon har han ingen anledning till det!
Han är frisk, både enligt mig, veterinär och fysioterapeft.
Pigg och glad, musklad och fin. Och i gott hull trots sina nu 22 år.
Han aktiveras varje dag. Rids han inte omväxlande i skogen eller i ridhus, ngn timme per dag i snitt, så får han en promenad vid hand.
Han går i hage med gräs (visserligen fruset och/eller översnöat vintertid, men de står ju och krafsar fram lite).
Går i hagen from mellan 6.00-7.00 till 16.30 varje dag.
Fodras 4 ggr/dag.
Han väger 580 kg, och får 1 kg havre, 0,5 kg lucern, och vitaminer. Har uträknad foderstat och analyserat hö.
Höet fördelas: 4 kg vid utsläpp på morgonen, 4 kg 12.00 i hagen, 2 kg vid insläpp 16.30, samt 3 kg hö vid kvällsfodring runt 20.00.
Oftast "avrundat uppåt", dvs han får ngt kg mer än det.
Får han mer hö, brukar han lämna.
Dessutom står han på halm.
Har alltid "gnaggran" i hagen. Vilket ingen av mina hästar verkar gnaga på i år.
Men LIK FÖRBANNAT ska han äta sönder sin box!
Och så har han ALLTID varit! Även på stället han förut stod på. När han ätit sönder allt, så det är "hack" över hela trädelen på boxen, då brukar han SLUTA!
Men nu i nya stallet så VILL VI INTE ha det sönderätet!
Han gnager sönder även sommartid, trots att han då har gräs i hagen.
Så KAN hästar ha ngn brist på ngt när de äter trä?!
Och i mina ögon har han ingen anledning till det!
Han är frisk, både enligt mig, veterinär och fysioterapeft.
Pigg och glad, musklad och fin. Och i gott hull trots sina nu 22 år.
Han aktiveras varje dag. Rids han inte omväxlande i skogen eller i ridhus, ngn timme per dag i snitt, så får han en promenad vid hand.
Han går i hage med gräs (visserligen fruset och/eller översnöat vintertid, men de står ju och krafsar fram lite).
Går i hagen from mellan 6.00-7.00 till 16.30 varje dag.
Fodras 4 ggr/dag.
Han väger 580 kg, och får 1 kg havre, 0,5 kg lucern, och vitaminer. Har uträknad foderstat och analyserat hö.
Höet fördelas: 4 kg vid utsläpp på morgonen, 4 kg 12.00 i hagen, 2 kg vid insläpp 16.30, samt 3 kg hö vid kvällsfodring runt 20.00.
Oftast "avrundat uppåt", dvs han får ngt kg mer än det.
Får han mer hö, brukar han lämna.
Dessutom står han på halm.
Har alltid "gnaggran" i hagen. Vilket ingen av mina hästar verkar gnaga på i år.
Men LIK FÖRBANNAT ska han äta sönder sin box!
Och så har han ALLTID varit! Även på stället han förut stod på. När han ätit sönder allt, så det är "hack" över hela trädelen på boxen, då brukar han SLUTA!
Men nu i nya stallet så VILL VI INTE ha det sönderätet!
Han gnager sönder även sommartid, trots att han då har gräs i hagen.
Så KAN hästar ha ngn brist på ngt när de äter trä?!