kan hästar få hjärnskakning?

squarepants

Trådstartare
tja, frågan är som rubriken. kanske lite halvkorkad men jag blev fett orolig för några dagar sedan när min häst reste sig i stallet och tjongade i en takbjälke med en VÄDLIG kraft. det smällde i hela stallet :crazy:
han fick ett pälslöst jack precis över ögat och när jag gick med honom precis efter så vinglade han lätt några steg och skakade väldigt mycket på huvudet, såg allmänt besvärad ut. jag struntade i att rida den dagen eftersom han skakade så mycket på huvudet och vinglade precis i början.
han har sedan dess (fyra dagar) varit lite latare än vanligt när jag rider och inte riktigt lika på för att jobba. idag var han piggare än i förrgår, men inte som vanligt.
jag har inte ändrat foder eller något, och han ömmar ingenstans.

kan det vara hjärnskakning eller något sådant?
att han vinglade precis efter kan ju lika gärna vara chocken, men att han varit latare än vanligt oroar mig.
ska jag ta det lugnt med ridningen tills han blivit "sig själv" igen?

/hanna - halvorolig för sin ädla springare.

Sv: kan hästar få hjärnskakning?

ja det kan dom

jag vet inte riktigt hur dom ska bete sig men huvudvärk lär dom nog ha. Min gamla sköthäst blev sparkad i huvudet av en större häst och han var väldigt dålig i precis 1 vecka innan han blev sitt gamla griniga jag igen :p
men då fick han en sån kraftig spark att han låg ner helt chockad och "sprang" med frambenen så han snurrade runt

:crazy:
ska jag ta det lugnt med ridningen då?
det kanske är bäst, även om det inte är allvarligt..
han dör inte av lite vila :)

ta och gå lite istället kanske?
hur står han i boxen? hästar som har huvudvärk står gärna med huvudet in emot ett hörn

tycker att du kan låta honom vila om du märkt förändringar. har man hjärna borde man kunna få hjärnskakning :p
du kan ju promenera med honom och så istället ett par dagar :)
hoppas pålle mår bättre snart!

han står som vanligt i boxen, i ett hörn och tuggar hö :p
ja, det får bli promenader och borstningar :)

tack för snabba svar! nu vet jag att han kan ha det, och inte typ är på väg att dö :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
S
Träning Hej! Nu är det så att jag och min familj precis har köpt vår första häst, en 10-årig halvblods valack som har gått en hel del hoppning...
2
Svar
29
· Visningar
7 413
Senast: axel
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama