E
endora
Jag ska ha min pålle på ett bete där hästarna har tillgång till havsvatten. Är det dåligt för hästar? Självklart kommer jag erbjuda min häst vanligt vatten också, men tänk om de dricker ur havet när det är algblomning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
endora skrev:Jag ska ha min pålle på ett bete där hästarna har tillgång till havsvatten. Är det dåligt för hästar? Självklart kommer jag erbjuda min häst vanligt vatten också, men tänk om de dricker ur havet när det är algblomning?
Orsaken till att hästarna gör så är för att de är flyktdjur, det måste gå fort att dricka mycket vatten,vilket det gör vid en öppen vattenyta, så det handlar inte om om vattnet är smakfullt eller inte snarare hur stort vattenkaret är och hur rymligt det äromkring vattenkaret.ancan skrev:Ja, det låter ju bra att ge hästarna "människodrickbart" vatten... bara det hade funkat så... I ett helt år fyllde jag badkar med fräscht vatten till mina pållar... och de sprang ner till sjön/ån och drack... i värsta fall så gick de ner i sankmarken och drack med njutning av dyvattnet där
cult skrev:hej.hej... var hittar jag dej?
Lorpan skrev:Orsaken till att hästarna gör så är för att de är flyktdjur, det måste gå fort att dricka mycket vatten,vilket det gör vid en öppen vattenyta, så det handlar inte om om vattnet är smakfullt eller inte snarare hur stort vattenkaret är och hur rymligt det äromkring vattenkaret.
Jag antar att det snarare är instinktivt än intellektuellt (betänk att hästar har en hjärna som är ungefär lika stor som en apelsin, dessutom ungefär lika klyftig... de reagerar med "ryggmärgen"; vatten i naturen = mer naturligt = bättre flyktmässigt. Har ingen aning, men kan tänka mig att det är nåt åt det hållet.ancan skrev:Mmmhhm bäcken jag talar om är strid, ligger längst ner i ett hörn av hagen, och är lite besvärlig att komma till... borde varalättare att dricka ur karet som står på en öppen plats... angående att de är flyktdjur...