Kan hästar dricka sjö/havsvatten?

E

endora

Jag ska ha min pålle på ett bete där hästarna har tillgång till havsvatten. Är det dåligt för hästar? Självklart kommer jag erbjuda min häst vanligt vatten också, men tänk om de dricker ur havet när det är algblomning?

Sv: Kan hästar dricka sjö/havsvatten?

sjövatten funkar väl om det är rent och inte algerna blommar, däremot INTE havsvatten då det är salt! Skulle inte ens tro att din häst vill dricka havsvatten.
Men det bästa för hästen är nog trots allt att ge vatten som man verkligen vet är rent, det som är i sjön vet du ju aldrig hur det är, det kan ju vara utsläpp av olika slag och förorenat med olja/bensin från båtar mm. Tänk själv vad du har för krav på vatten till dig själv, ska hästen ha vatten som du själv klassar som odrickbart?

Normalt ska hästen inte söka dricka havsvatten då det inte smakar gott, däremot kan den söka sig till tång och alger för att få i sig vissa mineraler. Nej, havsvatten är inte bra att dricka då det är salt. Se till att det vatten du erbjudera alltid är fräscht och jag skulle nog försöka stänga bort strandremsan.

hej.hej... var hittar jag dej?

Ja, det låter ju bra att ge hästarna "människodrickbart" vatten... bara det hade funkat så... I ett helt år fyllde jag badkar med fräscht vatten till mina pållar... och de sprang ner till sjön/ån och drack... i värsta fall så gick de ner i sankmarken och drack med njutning av dyvattnet där :eek: :crazy: :confused: :confused:

Jag fick tömma badkaren varje dag, för att fylla på med fräscht vatten...

Behöver jag tala om att numera står oanvända ;)

Och mina hästar är sunda och friska, trots deras dryckesvanor :angel:

endora skrev:
Jag ska ha min pålle på ett bete där hästarna har tillgång till havsvatten. Är det dåligt för hästar? Självklart kommer jag erbjuda min häst vanligt vatten också, men tänk om de dricker ur havet när det är algblomning?

Angående saltvatten, så är det inte farligt för hästar att dricka. Vattnet i Östersjön är dessutom så pass bräckt (inblandat sötvatten från åar) att salthalten inte är så hög. Så det är möjligt att hästarna kan få för sig att dricka det. Som distansryttare erbjuder jag ofta mina hästar saltat vatten. Då ger man en saltlösning på 9 g per liter vatten. Hästen får då en möjlighet att välja mellan detta saltvatten och söt(färsk)vatten. Hästarna dricker gärna det saltade och dricker även då mer sötvatten, om de råkar få i sig för mycket salt, för att späda ut. Intag av salt leder alltså till mer intag av vatten istället, vilket är gynnsamt för hästen. Så att du skulle vara rädd för att hästarna frivilligt dricker saltvatten behöver du inte oroa dig för, så länge det finns riklig tillgång på även sötvatten.

Däremot så vet jag inte hur pass farligt det är med algblommningen. Skulle förmoda att hästarna då inte vill dricka havsvattnet, men vem vet.

Hälsning Maja

ancan skrev:
Ja, det låter ju bra att ge hästarna "människodrickbart" vatten... bara det hade funkat så... I ett helt år fyllde jag badkar med fräscht vatten till mina pållar... och de sprang ner till sjön/ån och drack... i värsta fall så gick de ner i sankmarken och drack med njutning av dyvattnet där
Orsaken till att hästarna gör så är för att de är flyktdjur, det måste gå fort att dricka mycket vatten,vilket det gör vid en öppen vattenyta, så det handlar inte om om vattnet är smakfullt eller inte snarare hur stort vattenkaret är och hur rymligt det äromkring vattenkaret.

På tal om algblomning - det är inte bara havet som blommar, även mindre vattensamlingar blommar. Vi har i hagen hemma en fd vattengrav på en terrängbana som hästarna gärna dricker ur. Numera har vi stängslat av vattengraven. För några år sedan blev några av hästarna sjuka: hög feber & håglösa. Vi trodde först att det kunde vara exv borrelia eller liknande. Min häst hade en temp på drygt 41 grader. Jag tog prover på vattengraven som visade att det faktiskt var giftiga blågröna alger. Febern höll i sig några dagar och vi utfordrade hästarna med massor av morötter på vet's inrådan. Det hade kunnat gå mycket illa...

Lorpan skrev:
Orsaken till att hästarna gör så är för att de är flyktdjur, det måste gå fort att dricka mycket vatten,vilket det gör vid en öppen vattenyta, så det handlar inte om om vattnet är smakfullt eller inte snarare hur stort vattenkaret är och hur rymligt det äromkring vattenkaret.

Mmmhhm :confused: bäcken jag talar om är strid, ligger längst ner i ett hörn av hagen, och är lite besvärlig att komma till... borde varalättare att dricka ur karet som står på en öppen plats... angående att de är flyktdjur...

ancan skrev:
Mmmhhm :confused: bäcken jag talar om är strid, ligger längst ner i ett hörn av hagen, och är lite besvärlig att komma till... borde varalättare att dricka ur karet som står på en öppen plats... angående att de är flyktdjur...
Jag antar att det snarare är instinktivt än intellektuellt (betänk att hästar har en hjärna som är ungefär lika stor som en apelsin, dessutom ungefär lika klyftig... de reagerar med "ryggmärgen"; vatten i naturen = mer naturligt = bättre flyktmässigt. Har ingen aning, men kan tänka mig att det är nåt åt det hållet.

vet 2 ridskolor som har bete med tillgång till havsvatten. och under de 10 år jag har ridit där har jag inte hört talas om nån häst som har blivit dålig, så det e nog inte så farligt :smirk:

Så länge man inte drabbas av blågröna-giftalger är väl inte havsvatten, sjövatten, bäckar, vattensamlingar mer farliga än vatten ur badkar/vattenkopp i största allmänhet - men, drabbas man av alger är det värre.

jag har min häst på värmdö

Egentligen innehåller de flesta vatten i naturen salter av olika slag, och när man säger att havsvatten är salt menar man att halterna är så höga att det blir tydlig saltsmak på vattnet. Vad är det för *hav* då ;)

Men här på Öland har vi alltid djur i sjömarkerna ,både hästar och kor.De flesta har inget vatten utan får dricka ur Östersjön.Tror knappast att det är farligt ,så har man gjort sedan urminnes tider.

Mina hästar har sedan 3 år gått på bete där de dricker östersjövatten. Det är rätt bräckt för det rinner ut en sötvattens å bredvid där de dricker, och jag har aldrig sett att det skulle vara några problem.

När man läser i olika häst böcker står det ofta att hästar inte kan dricka saltvatten, men när jag rider ut i havet med mina hästar så dricker dom i mängder, dom älskar saltvatten! Brukar i och för sig inte låta dom dricka hur länge som helst eftersom jag inte vet om det är nyttigt eller ej.. Men om din häst kan välja sötvatten också är det nog inga problem. Men tänk om han simmar iväg? Eller går staketet ute i vattnet?

Men hästar dricker väl inte otjänligt vatten?
Mina har tillgång till fräscht vatten i hagen men dricker ofta i diket :mad: och då funderar man ju på om man behöver byta vattnet så ofta :angel: nu gör jag det iaf för att jag själv ska må bra av att veta att dom får/har tillgång till fräscht vatten.

Men saltvatten är nog inte bra för dom i stora mängder om än alls.

En annan fråga från mig: är det bra med vatten med hög järnhalt??

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama