Kan hästar äta fruset gräs?

G

Geisli

Vi har våra hästar ute än så länge i en väldigt bra och gräsrik hage. Men jag är orolig för vad som kan hända om det smäller till och blir en frost natt. vi har tänkt ta in dem 1 oktober för att undvika detta, men jag hade hellre haft dem ute lite längre om det inte var för att jag är orolig för frost i gräset.

Min shettis fick fång i vintras av fruset gräs. Fast då hade hon inte ätit gräs på länge. Min islänning som frågan egentligen gäller går ju på gräs och inget hö än så länge. Vid påsläppet fick han en släng av fång, en mkt liten sådan, märkte det mest i efterhand då jag fann spår av blod i lamellranden. Men jag är därför också extra orolig nu...

Vad säger ni? Hur gör ni? Är det bara jag som vill undvika frost gräs till varje pris? Mina stallkamrater ser ut som frågetecken....

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan hästar äta fruset gräs?

Du har även en till aspekt att ta hänsyn till, fruset gräs ökar risken för kolik. Jag brukar tilläggsfodra när gräset börjar komma åt det hållet, och ser risken med kolik som större än fång.

Gulp....ja, det har du ju rätt i, det har jag läst i diverse trådar här. Men om hagen är full av smaskens gräs så ratar de nog höet är jag rädd?

Betyder det att man inte kan ha hästarna på bete hur länge som helst, trots tillgång till bra bete? Är det ett faktum vi får leva med här i Sverige? Hur funkar det på Island??? Där måste det ju vara frost...?

Räcker det att "blanda" upp gräset med hö? Klarar de frost i gräset bättre då?

Mina hästar har aldrig ratat grovfodret, jag tror att gräset blir för blött och att hästarna känner ett visst behov av mera riv i magen.

Sedär, ja det kan jag förstå. Gräset är ju inte precis nåt GROVfoder, inte när det är sprött och nyuppvuxet. Om nu hästarna ska in den 1 okt så är det ju ändå dags att börja vänja dem vid hö ju...

Det är ett bra alternativ, eftersom en ren övergång till grovfoder från bete faktiskt kan ge kolik även det.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 949
B
Foder & Strö Hej hej.. jag har två barfotaverkade islänningar som går på lösdrift och har tillgång till ganska stora betesmarker. Nu är det så att...
Svar
7
· Visningar
2 923
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama