Kan han vara sjuk?

P

puppe

Eller är han tillfälligt på dåligt humör,vår 8 åriga korsningsponny?
Han har sedan igår stått och hängt i sista änden av hagen,ensam.Annars brukar fjordingkompisen och han alltid stå bredvid varann och går den ena går den andra.Men inte sen igår.
Han kommer efter en lååång stun när man stått och ropat och prasslat med höpåsen vanligtvis brukar han vara först framme...:confused: Men sen äter han nog med god aptit det man ger honom.Enda som jag har märkt är att han inte druckit vatten unde två nätter i boxen.Borde jag ta kontakt med veterinär ellr är jag bara nojjig?:crazy:

Sv: Kan han vara sjuk?

Det låter ju lite konstigt, och det är nog inte fel att kolla upp med veterinär. Angående vattnet, vet du om han dricker ute? Kan det vara något fel med just vattnet? Smuts i hinken, bismak i vattnet?

Vattnet borde det inte vara fel på.Samma vatten som vi dricker och flickorna diskar med diskborste alla dagar:) Utan diskmedel förstås...
det tar jag själv nångång nu och då.
Funderar också på att de kanske är i luven på varann? Eller kan inte hästar vara det?:angel:

Försök få han att dricka. Gör i ordning lite betfor och häll på mycket vatten tex. :)

Tack för tipset.Bara det att jag har ingen betfor.... Ska pröva sätta nå annat gott och mycket vatten.Vad gör jag om han inte vill dricka då??Nog måste de väl få i sig en viss mängd vatten under dygnet eller?
Det är så hilmla konstigt bara att de inte går tillsammans.Man är så van att se båda hästarna då man tittar ut genom fönstret:confused:

Han har ju vatten i hagen vad jag förstår?
Så han får säkert i sig det han behöver där. Hur länge står han ute?

Det som kan vara´(jag tror ju inte att de är det som är i ditt fall) är ju att han är lite hängig---> inte dricker ---> förstoppningskolik.

Men din dricker säkert ute. Håll koll på honom bara å avakta lite.

Jodå det finns alltid vatten ute i hagen.
Hästarna går ute ca tolv timmar varje dag.

Ska gå ut nu och kolla läget.Sen ska vi ta en ridtur i skogen flickorna och jag.

Han verkar vara ok med allt annat.Ridningen gick bra och han var pigg och glad i skogen.
Men han står fortfarande för sig själv i hagen:confused:
Har inte sett att han druckit idag heller,men jag har ju inte stått ute i hagen hela dagen.
Får väl se hur det blir imorgon...

Det är inte fällning på gång? En del hästar blir ju håglösa och så när de fäller pälsen, vilket våra börjat göra här i skåne....han dricker säkert ute så du behöver nog inte vara bekymrad....så länge han är pigg och glad i övrigt- har du tempat honom? så det inte är nåt sånt enkelt...

Håll koll på att han bajsar som vanligt inne :) Men de gör du ju säkert redan.

Hoppas han blir som vanligt snart

Nej jag har inte tempat honom.Ska göra det imorrron.Men vad är normaltemp för en ponny?Har glömt bort:angel:

om du låter honom stå inne en dag och noga kollar hur mycket vatten du mätt upp innan du går därifrån så ser du ju rätt så snabbt om han dricker eller ej! :idea::D

Min kan bli lite hängig om hon inte får tillräckligt med B-vitamin i maten, nu vid fällning och allt. Kanske värt att prova? det är ju inte farligt att överdosera B-vit (kanske för plånboken)

Nej jag har inte tempat honom.Ska göra det imorrron.Men vad är normaltemp för en ponny?Har glömt bort:angel:

Jag tycker du ska kolla upp din ponny ordentligt. Han borde ju dricka inne med efter kvällshöet, de har han väl gjort förut. tempa är de första man ska göra när man misstänker nått. B-vitaminer e bra. men ring ut en hästvetrinär som lyssnar igenom honom och kollar så han inte har börja torka ut för mkt. Låter som han e ledsen och inte mår bra på nått sätt, du känner ju din ponny och du reagerar ju själv på att han beter sig konstigt.Hoppas de blir bra snart.

Rör han sig ok? Vi hade en ponny i stallet förra sommaren som helt plötsligt ställde sig ensam, inte kom när vi ropade in hästarna för natten etc. Efter ett par dagar fick vi bekräftat av veterinär att han hade fång.

Jag hade också blivit orolig om hästarna inte umgås som de brukar:crazy: de känner ju så väl själva när något är fel och går då undan.

Tempa honom morgon och kväll och köp hem betfor så att han dricker, eller blanda ut äppeljuice, 2dl till en hink är lagom, ge gärna ljummet vatten det brukar vara populärt! hur brukar han vara vid den här tiden? Tänker på fällningen, om han inte dricker så hade jag ringt ut veterinären för att kolla igenom honom för säkerhets skull, man känner ju om det är något som är fel och den känslan ska man lita på.

Svarar er alla! Tack för alla fina råd och ideer.
Inatt hade han druckit vatten och verkar ok.Men de står fortfarande skilt i hagen,det är endast då jag kommer dit eller om det är matdagrs som han kommer.Och vid insläpp förstås.
Jag känner honom inte SÅ väl då vi endast haft honom sen september -07.
B-vitamin har han fått ca en månad nu.
Usch jag blir riktigt orolig nu,tänk om han är deprimerad och inte trivs här hos oss eller sen om det är nåt som just fång.... Är inte van vid fånghästar. Vilka är de typiska kännetecknen förutom varma hovar?

Jag har sett några fånghästar och tycker det ibland faktiskt har varit svårt att upptäcka - alla står inte i den där typiska fångställningen och avlastar benen, alla har inte sådär tydligt varma hovar, alla får inte synliga blödningar i hoven eller har en tydlig puls i hovarna.

På den ponnyn jag talade om i mitt tidigare inlägg så var tecknet till en början bara det att han gick undan från de andra, inte hängde med på deras race i hagen, inte kom in direkt från hagen när vi kallade. Det som däremot var tydligt och som var det som gjorde att vi ringde ut veterinären efter ett par dagar det var att han hade svårigheter att vända om i stallgången. Testa hur ponnyn klarar en helomvändning på gången kan vara en idé. Fortsätter det förändrade beteendet så hade jag ringt ut en veterinär i vilket fall för din känsla om att ngt inte står rätt till är säkert befogad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka