Kan han få gemensam vårdnad? Inget att säga emot?

tipex

Trådstartare
Det blev lite långt...hade nog lite behov av att ösa ur mig...

Min mamma ska till Soc imorgon då fadern till min nioåriga bror begärt gemensam vårdnad. Enligt soc kan hon inte mkt mer än att dansa efter hans pipa och gå med på detta.
Jag har avrått henne från att skriva under på sådana dumheter då jag anser att han aldrig vid en rättslig process skulle lyckas att få igenom det.

Historia:
När min bror var ca: 2-3år flyttade fadern in till granntanten och hennes sex ungar. Meningen var att han skulle ha umgänge med sin son ta honom varannan helg och dagar då min mamma jobbade natt, men det var problem varje gång. Det slutade iaf med att han inte längre ville ha sin son, han hade ju fått sex nya ungar och de blev avundsjuka när min bror var där.
Faderns styvbarn kallade honom för pappa och ville inte att brorsan skulle göra det.

Varje dag i flera års tid har min bror fått se sin far hämta styvsyskonen i skolan utan att själv få någon uppmärksamhet från fadern. Han har lovat att komma på födelsedagar men i förlängningen sällan ens bemödat sig med att ringa och säga att han inte kommer. Många gånger har min bror stått vid telefonen och gråtit då han ringt sin far och fått telefonen kastad i örat av styvsyskonen.

De senaste två åren har det varit sagt att fadern skulle ha umgänge men det har blivit mkt sporadiskt, en anledning skulle vara att han hade för ont i ryggen. Mkt man behöver bära på en 8-9 åring.
När han väl varit där har styvsyskonen tagit min brors kläder, han har fått sova på soffan, inte fått mat var gång och pappan vägrat låta honom åka på sin fotbollsträning.

En dag följde han med sin styvbror hem för att leka, när de sedan skulle äta frågade min bror sin far om inte han kunde få äta där. Det kunde han inte då maten inte skulle räcka, fine det kan man kanske acceptera...MEN...när det sedan visade sig att det blev mat över så poängterade min bror detta och frågade om han då inte kunde få. NEJ det fattar du väl...hunden ska ju ha mat..svarade fadern.

För någon vecka sedan utlovades en tripp till fastlandet med fadern och hans nya familj men det slöt med att han åter igen fick bli besviken.

Det som händer nu är att han pressar på mamma om gemensam vårdnad för att han överhuvudtaget ska ha umgänge med sonen. Han verkar ha fått för sig att han då ska slippa betala underhåll och dessutom få del av barnbidrag och kanske mer i flerbarnstillägg. Detta har varit på tapeten tidigare.

Jag har varnat mamma för de problem som kommer uppstå med gemensam vårdnad då hon helt plötsligt måste ha honom som medbstämmande till allt.....ser framför mig hur det kommer gå när bror vill åka på fotbollsläger etc.

Den här mannen hyser inga känslor för sin son och har ignorerat honom i stort sett under hela uppväxten. Mamma frågade fadern om han skulle komma och titta på bror vid julspelet i skolan....nej det skulle han inte han skulle gå till samma föreställning och titta på sin styvson. Mamma gick i taket.....och tvingade honom att sitta med dem på fikat efter...misstänker att hon hotat att möblera om ansiktet på honom.

Mamma är ganska trött nu....min bror är under utredning troligen ADHD, ganska tufft hemma som ensamstående och med ett skiftarbete på det. Nu tror hon då att hon är tvungen att gå med på gemensam vårdnad och dessutom att han kommer att ta sitt ansvar då han lagt fram det så.
Jag tro inte en sekund på att han kommer ha mer umgänge än innan, dessutom anser jag att han kan visa att han menar allvar först. Alltså att han under minst ett års tid har planerat och regelbundet umgänge och då skriva på om gemensam vårdnad.

Vet inte vad jag vill helt med denna tråd, få lite input, synpunkter, erfarenheter eller något.

Är så frustrerad då detta inte kommer göra det bättre för min bror som redan mår mkt dåligt av all smärta fadern orsakat.....men trots det vill han ju träffa sin far, han är somen liten valp som suktar efter närhet och ömhet från sin far.

/Jenny
 
Sv: Kan han få gemensam vårdnad? Inget att säga emot?

Vilken hemsk situation. Jag tycker absolut inte att din mamma ska gå med på gemensam vårdnad! Det vore ju hemskt iom att det sätter honom i en maktsituation att förstöra så mycket för sin son. :(
 
Sv: Kan han få gemensam vårdnad? Inget att säga emot?

För det första så tror jag att det är bra om pappan till din bror faktiskt förstår att han inte automatiskt kommer att få en massa pengar bara för att de har gemensam vårdnad - jag kan nämligen mycket väl tänka mig att det är där skon klämmer. Detta borde din mamma kunna få hjälp hos soc att förklara för honom.
 
Sv: Kan han få gemensam vårdnad? Inget att säga emot?

För att kunna ha gemensam vårdnad måste man kunna samarbeta. Låter inte på din beskrivning som att han är särskilt samarbetsvillig.
Soc har helt fel, de har kanske inte hängt med nya lagstiftningen?

Vill du läsa rättsfall kan du hitta det här http://www.famratt.com/rattsfall/ratts_vardensam.htm

Gemensam vårdnad betyder inte delat boende, om han tror att han kommer undan underhåll då är han dåligt informerad. Det finns ingen rätt till delat barnbidrag utan det ligger på mamman att gå med på det. För att slippa betala underhåll och få del i halva barnbidraget ska man visa att man bidrar till barnets försörjning lika mycket som den andra föräldern.
Gemensam vårdnad betyder inte ens att barnet behöver ha kontakt med båda sina föräldrar. Om din brors pappa inte kan ta hand om honom ordentligt ska din bror inte vara där över huvud taget!
 
Sv: Kan han få gemensam vårdnad? Inget att säga emot?

Den där länken var precis vad mamma behöver se, kanske lättare att ta till sig det istället för det jag säger. Hon får för sig så mkt och lyssnar gärna på hennes lika outbildade vänner som aldrig har en aning om något.
Nu har ju då tyvärr även soc tryckt på om gemensam vårdnad så hon kännt att det inte finns något val.

Det är till mig hon ringer sen när alla problem kommer, så jag tänkte försöka se till så de inte gör det den här gången. Hon hoppas ju på avlastning då hon är helt slut och inte längre har stödfamiljen kvar.

Själv anser jag att fadern inte alls ska ha min bror, och med tanke på att han ständigt sviker honom så hade det varit bättre att åtminstone under en tid bryta helt. Tror att mkt av problemen som visat sig hos min bror och lett till utredning bottnar i den otrygga uppväxt han haft och en trött mor som inte klarat att hålla en tydlig gränssättning och för den delen följt de regler hon sagt.

Mamma tycker att eftersom sonen vill vara hos pappa kan hon inte hindra honom, och pratar dessutom om att ha varannan veckas boende. Att sonen inte vet vad som är bäst för honom ser man inte till.

Rent krasst kan jag väl säga att det bästa vore en fosterfamilj, har själv funderat på att ta honom men jag har händerna fulla med mitt eget liv och familj.

/Jenny
 
Sv: Kan han få gemensam vårdnad? Inget att säga emot?

Kan du inte följa din mamma till soc?
Hjälpa till att prata och påpeka hur fadern(?) handlat mot sonen?
När man inte ens kan få mat före hunden så ska man inte behöva vistas på samma adress knappast ens i samma land.
 
Sv: Kan han få gemensam vårdnad? Inget att säga emot?

Har varit med tidigare när vi försökte få till att fadern skulle komma ut och bo med min bror i min lägenheten som jag hade på gården, en del helger. Då ojades det på soc tanterna att vi skulle lyssna på fadern och hur han känner osv. Han är en stackars liten sate i deras ögon, han var ju så himla duktig när han jobbade i deras kafé som del i rehab.
Nä, jag har sagt till mamma att inte skriva på ngt...går det till rätten så ska jag vara med och säga mitt....

/Jenny
 
Sv: Kan han få gemensam vårdnad? Inget att säga emot?

Jenny, jag förstår att du behöver skriva av dig, men fundera på hur lämpligt det är att skriva så här detaljerat om en vårdnadstvist på nätet och lämna ut familjen i så stor utsträckning. Inte minst i och med att du skriver ut viken pyttesocken du bor i, så du är inte precis anonym.

Jag har trianglat den här tråden, för jag tror att det är bra om ågon moderator hjälper dig att avgöra hur lämpligt det här är.
 
Sv: Kan han få gemensam vårdnad? Inget att säga emot?

Bor inte på samma ort, har inte samma efternamn.....dessutom känner alla runt omkring till allt....inget är någon hemlighet så att säga.
Inte många som kopplar ihop mig med min familj, inte många vet att min mamma är min mamma. I övrigt kan det handla om vilken familj som helst på ex. Gotland då det är så här det ser ut här nere i stor utsträckning. Det är ingen unik situation.
Men visst har jag gett ut för mkt så är det bara för moderatorn att ta bort tråden......däremot kan jag inte se att någon som skulle kunna räkna ut vem det handlar om som inte redan vet allt, skulle hitta hit.
/Jenny
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 964
Senast: Amha
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 293
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp