Kan hakarna ha ställt till oredan i magen?

Fredrika B

Trådstartare
Hästen som en tid haft magproblem, mycket gas och en ett gaskolikanfall samt den senaste månaden fallit ur (bakgrundsinfo: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1179585)
fick idag sina tänder kollade och han hade mycket riktigt rejäla hakar fram och bak, värre vänster sida. Vet. ville ge honom två veckor för att se om det vänder efter behandling annars väntar utredning på klinik för hans magbekymmer.

-Har ni varit med om att tandproblematik har visat sig som magproblem på detta viset?

Sv: Kan hakarna ha ställt till oredan i magen?

Svarade med lite tips i din andra tråd, men kan ju även svara på denna fråga. Naturligtvis kan ett tandproblem skapa problem med magen om hästen tex inte tuggar maten ordentligt.

Jag såg dem gylle, tack skall du ha! Tror dock inte längre att han är överkänslig för något fodermedel. Har låtit honom gå över på ett fint rent ängshö och besvären har minskat något med det (lättare att tugga?). Jag hoppas på en snabb förändring nu när tänderna är åtgärdade,-men jag är rädd för att han i grunden har någon form av magsårsproblematik eftersom detta kommit så plötsligt, hakarna på tänderna har han förmodligen haft i flera år.

Absolut, det tror jag iom att maten inte tuggas som den ska och att den kanske inte fått i sig tillräckligt mängd grovfoder för att magen ska må bra?

Känner till ett fall m hakar där hästen rasade i vikt fort som attans samt kolik på det för att den inte fick ner tillräckligt med rätt tuggad mat eller rätt mängd mat heller för den delen.

Både hur mycket grovfoder som går ner och hur den tuggas har nog väldigt stor betydelse.

En effektiv söndertuggning av fodret har en enorm betydelse för hästens matsmältning.
PL

Min grannes häst var kass i magen en vinter. Slutade ungefär samma tid om hon hittade en liten mjölktand i boxen.

Då håller jag tummarna för att det blir slut på magproblemen. -Tack alla!!:bow:

Kl och en följdfråga om problem med tänderna.

Fångkänsliga säger ju många att man ska ge ex bakjäst för att stabilisera magen på dem, kan kraftiga hakar på tänderna med medföljande problematik att tugga födan riktigt vara en av orsakerna till att de kan få fång?

Tack för snabbt svar :)

Tycker det är väldigt intressant med "orsak och verkan" när det gäller hästsjukdomar.

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 088
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: Boerperd
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 654
Senast: TeamVM
·
Hästvård Skrev en tråd för några månader sen om min 3-åriga fbl val, (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=784692). Nu har jag haft ute...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka