Jag förstår inte frågan riktigt?
Hur många hästar ska stå inne över natten varje dag på vintern?
Ska hästarna, eller några hästar, ha en ligghall och gå ute, men stå inne i samband med fölningen, men bara då?
Höja tak eller sänka golv går att göra vid behov, eller så har man ligghall och lösdrift, och behöver helt enkelt inte så många boxar.
Att hitta en bra gård, med lämplig mark och bra läge, är oftast viktigare än att byggnaderna är perfekta från början. En gård med både bra byggnader, färdiga till det man vill göra, bra bostadshus, rätt läge och bra skick finns nästan inte. Man får räkna med att bygga om och renovera.
Att få dispens för att ha hästarna lite "felaktigt" (takhöjd eller något annat) installade under den tid det tar att bygga om brukar gå alldeles utmärkt.
Jag fick en sådan dispens när vi flyttade till vår nuvarande gård.
Jag skickade in om förprövning i samband med att vi flyttade, mitt i vintern, talade om att vi skulle bygga ett korrekt utformat stall under sommaren, och hade hästarna där en del av logen var en ligghall, men jag hade delvis "kogrindar" istället för väggar, väggarna satte vi OSB skiva på för att få vindtätt. Detta fick vi OK för.
Under sommaren byggde vi ligghall, och tre fölningsboxar på 15+15 samt 20 kvm. Boxarna kan också fungera som uppstallning för eventuellt "sjuk häst", annars använder vi ligghallen och lösdrift.
Föl och sto står oftast inne den/de första veckorna efter födseln, och annars använder vi stallet väldigt lite som just uppstallning. Stallet fungerar mest som skötselplats.