Kan fästingar överleva i silage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 685
C

Cronis

Jag fick nyss en svår nöt. (se rubrik). Jag vill säga både jag och nej på den frågan.
Dels för att det blir tätt i balen, så fästingen inte överlever. Den får inget syre. Men å andra sidan går det inte åt så mycket syre för en fästing.
Men chansen att bara få en fästing i en bal är minimal, så det handlar väl om flera tusen...?

Och om fästingarna dör, så bildas det väl nån bakteriehärd? (botulism?).
Man är ju noga att plocka bort ev. mögel från silaget, men fästignarna kan man ju omöjligt se.

Sv: Kan fästingar överleva i silage?

Om man börjar oroa sig för insekter i fodret så får man nog sluta ge grovfoder. Jag tror nog att en häst får i sig mindre mängder insekter, när den betar. Det är klart att en fästinghärd är kanske inte så god att äta...Men jag trodde att fäsingar "födde" i träd, typ hasselbuskar?!

Jag säger som min mamma, när hon inte sköjt salladen och någon hittar en snigel på ett blad " Det är nyttigt med lite extra kött!"

Men där kan dom ju inte överleva, finns inget blod

Nä men fästingar funkar ju så att "mamman" sitter på någon, människa eller djur och suger blod i några dagar. Sen släpper hon och kryper upp någonstans och "föder" barnen som får blodet som föda. Fy vad äckligt föressten...

Har jag rätt? Finns det någon insektskunnig människa här?

Nä men fästingar funkar ju så att "mamman" sitter på någon, människa eller djur och suger blod i några dagar. Sen släpper hon och kryper upp någonstans och "föder" barnen som får blodet som föda. Fy vad äckligt föressten...

Nä, dom kryper NER. Först suger dom blod så att dom blir stor som ett blåbär :d . Med den ryggsäcken kommer dom ingenstans. Dom lägger äggen på marken

Fast om fästingen har krypit på ett djur, som sedan vandrat flera kilometer från den såkallade hasselbusken. Hur ska den hitta tillbaka?
Sen är det väl så att fästingen dör när den sugit sig till bristningsgränsen.

Fast om fästingen har krypit på ett djur, som sedan vandrat flera kilometer från den såkallade hasselbusken. Hur ska den hitta tillbaka?
Sen är det väl så att fästingen dör när den sugit sig till bristningsgränsen.

Jag tänkte på hasselbusken, för en gång för länge sedan när jag skulle plocka just hassel till mina kaniner så fick jag ett helt fästingbo på mig. Typ 100 pyttefästingar som satt på samma ställe på en gren! De måste ju ha klättrat upp där på något vis...

Jag tänkte på hasselbusken, för en gång för länge sedan när jag skulle plocka just hassel till mina kaniner så fick jag ett helt fästingbo på mig. Typ 100 pyttefästingar som satt på samma ställe på en gren! De måste ju ha klättrat upp där på något vis...
Jo visst kan dom hamna på en buske. Tror inte dom klättrar upp där själva, ja kanske några möjligtvis. Däremot kan dom ju bli uppburna dit av tex katt, fåglar, möss, råttor, ödlor, ormar osv. Även vinden kan ju blåsa upp djuren dit. Men för att kunna leva behöver dom fukt och det finns längst ner i på marken. Oftast sitter dom på grässtråna, i topparna i väntan på att nåt djur eller människa ska komma förbi så att dom kan hoppa på och suga blod. Kommer ingen förbi inom närmsta tiden måste fästingen krypa ner igen till marken för att tanka upp vatten och så klättrar den upp igen i toppen på grässtrået och hoppas på att nån ska komma förbi.

Men jag trodde att fäsingar "födde" i träd, typ hasselbuskar?!
Fästingar lever i gräset på marken och ingen annan stans.

Jag tvivlar starkt på att de överlever i miljön inuti ensilagebalarna, för det lilla syre som finns där går åt innan den syrefria ensileringen påbörjas.

Men låt oss säga att dom inte överlever.
Kan det då vara farligt att fodra med silage? Om det är fästingar i sas?

Lite OT... men jag kan intyga att fästingar är ena sega jäklar...
Har en bekant som grovstyckat ett rådjur för att sedan använda och lägga spår med...
slängt delarna med päls och allt i frysboxen...
tar fram det ngn månad senare för att tina upp...
Döm om förvåningen när det börjar krypa fästingar i rådjurspälsen..
:eek: *yääk*

Om dom kan överleva i frysen kan dom nog leva i balen...

I frysen minimeras syreförbrukningen, så det är inte riktigt samma sak. Ämnesomsättningen går på sparlåga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka