kan ett brutet käkben orsaka detta?

vinkelina

Trådstartare
OBS detta är bara spekulationer.

min häst har som en knöl på käkbenet, sitter fast i själva benet, typ där man knäpper fast nosgrimman. hon besväras ej av detta, det växer hår och hud på detta, dvs ingen cansertumör. man kan ta o klämma på den utan att hon reagerar, så de är väl ett överben, eller vad de nu heter.

hon är väldigt rädd om sitt huvud, tex, hon gillar inte att man spänner sadelgjorden, då "hugger" hon. men sen snabbt upp med huvudet och visar även ibland ögonvitor.

min fundering är denna. stället som hon kom ifrån var inte det bästa, en ridskola. med kanske inte så snälla metoder. hon var en stark och elak häst, stack iväg när man ledde in och ut, högg efter folk när hon skulle ställas mm.

kan någon ev ha gett henne en så hård spark mot käken, att den blivit bruten, sedan växt ihop och då fått denna utväxt.

hon är ej vet, besiktad vid köp, för detta var en häst jag SKULLE ha, samt att hennes ålder gjorde att jag ej får försäkring. tänderna är däremot kollade regelbundet, så på insidan finn inga fel

äh, de blev ganska flummigt detta. men min fundering är: kan ett brutet käkben orska extra ben?

Sv: kan ett brutet käkben orsaka detta?

detta låter precis som en häst jag red för ngt är sedan. Var kommer hon ifrån?
Hon jag hade hand om, hade en knut undertill liksom, gillade inte när man spännde gjorde utan betedde sig likadant som din. Och huvudskygg.
"Min" var svart och lite kallblodsaktig i modellen.

med tanke på att ts bor i finland så bör det röra sig om en finsk häst...

Hej
Ja de kan vara orsaken, men behöver inte vara något så allvarligt.

Min shettis har ett överben i höjd med där man sätter nosgrimman på tränset fast på undersidan och detta är orsakat av att en annan häst sparkade honom, de gick inte av men blev väll en liten spricka (vet inte exakt då de va förra ägaren som hade han då, men fått detta berättat för mig. När jag köpte han fanns fortfarande såret kvar men han hade inte ont.)eller bara att benet blev irrterat.

Mvh

ok, tur att de inte behöver vara så allvarligt. jag har aldrig tänkt närmare på att hon har det, eller när ja började rida henne på lektion för 10 år sedan tror jag inte att hon hade det, men sen när jag tog henne på foder för två år sedan så fanns det där.

men sen flyttade vi till nytt stall, och alla som klappar och gosar med henne reagerar.

som tur e har hon långt skägg, så de syns inte så bra

Visst det kan vara brutet från början och läkt men låter inte som att de är orsaken. Utan hon har bara fått en pålagring. Kan orsakas av att hon kan ha slagit i hårt, fått en spark eller liknade. Absolut inget farligt. Ett lite skönhets fel bara.

Träffade ett varmblod för många herrans år sedan som hade en stenhårn utväxt undertill precis där nosremmen ska sitta. Den såg ut som en brunpälsig pekfingertopp...isch såg kusligt ut tyckte jag. Pålle verkade inte lida av det och hade inte ont.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka