Kan en helklipt islandshest gå uten dekken...

S

sleepy

...noen uker etter klippingen, når pelsen har vokst litt igjen? -Når været ikke er helt ille, selvfølgelig!

Vurderer å klippe hesten min, hadde bare tenkt å klippe litt (under hals og mellom framben), men han som skal hjelpe meg insisterer på at helklipp er det beste. (Han gjør det på sine hester)

Jeg har skrevet denne tråden under "hästvård" også, håper dere islandsfolk kan kolla innom den (skrev jeg riktig nå? ;)) siden islandshester er "noe for seg selv"...
;)

Jag hade inte helklippt hästen, utan satsat på t ex en jaktklippning. Då kan du släppa ut hästen utan täcke om vädret är bra. En helklippt ska ha täcke om det inte är sommarväder ute.

Nej! Har du helklippt din häst så måste du använda täcke! Det är just det som är så jobbit med helklippning. Täcke dygnet runt samt ländtäcke när man rider ute. Korset är väldigt känsligt och när man tar bort det naturliga skyddet (pälsen) från det stället är det viktigt att skydda det noga. Du får ha täcke tills all päls kommit tillbaka alt sommarpälsen kommer. Det går alltså inte att bara använda täcke en eller ett par veckor efter helklippningen.
Råder dig inte att klippa helklippning utan klipp precis som du själv skrev: under halsen och mellan frambenen. Rider du inte extremt hårt så räcker den klippningen bra! :)

Håller med emci - det är väl din häst och du bestämmer så klipp som du tänkt göra från början.

Helklipper du så försvinner både underull och täckhår och hästen är inte "vattentät" längre. Bättre då att den får ha sitt naturliga täcke kvar.

Ja, nemlig...

Men jeg har flere dekken, så dèt er egentlig ikke noe problem, bare litt mas ;) Og hesten står i oppvarmet stall om natten... Så sånn sett KAN jeg helklippe, det går egentlig greit...

For hesten blir jo svett flere steder enn under halsen, så jeg er litt redd for å betale 400,- kr for å klippe littegrann, og så viser det seg senere at det ikke hjelper, så jeg må klippe mer og dermed betale enda mer... :crazy:

Hmmm...

Jag tycker det är helt ok att helklippa! Speciellt då du har de möjligheter du har! Vi har ett helt gäng helklippta pållar på stallet och de har täcke på sig ute tills deras päls växt ut lite grann, sedan har de täcke bara om det är kalla vindar, regnigt eller under +5 grader ute. Inne har de täcke på sig efter ridning, men inte annars då det är ett varmstall. Visar de tecken på att frysa får de naturligtvis på sig täcke!

Ländtäcke är inte nödvändigt vid ridning om det inte regnar eller är jättekallt. Så länge hästen rör sig håller den igång blodcirkulationen i rygg och länd själv och klarar sig utmärkt. Därmed inte sagt att det är skadligt med ländtäcke!

/Malin

Liknande trådar

Hästvård For 7 uker siden skulle jeg ha en forsikringsundersøkelse på min 5 års hest,som har vært i ridning ca 6mnd.. Helt frisk trodde jeg.men...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: ludda
·
S
Islandshäst Islandshest sammen med \"vanlige\" hester... Går ikke dette? Eller; jeg vet jo at det går, jeg har jo sett islandshester gå sammen med...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Freyr
·
S
Islandshäst Mange islandshester er \"enmannshester\"... Hvordan merker man dette? Jeg har en ukomplisert og snill islandsvallak som kom utemt fra...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Juvelflickan
·
S
Utrustning I min egen stall!!!! :eek: Det er en allround/sprangmodell, og jeg har islandshest, men hva gjør vel dét, jeg har jo tenkt til å hoppe...
Svar
10
· Visningar
1 099
Senast: Peregrin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama