kan en foderanalys vara mirakelkuren jag behöver?

resolut

Trådstartare
Jag har nyligen tagit över en foderhäst, dvs en häst jag inte vet jättemycket om ännu mer än att hans problem just nu varit ett tag. Har slitit mitt hår i letandet efter vettiga lösningar på vissa saker.

Mugg som är envis som få, veterinär varit inblandad flertal gånger och behandling med långsamt resultat under en lång lång tid. Visst att man ser att det blivit betydligt bättre men mina erfarenheter av mugg tidigare är att man efter bara några månader ser betydligt mer resultat dock.

Ingen lyster i varken päls, man eller svans. Har börjat vårda svans och man men då han är hyffsat nyklippt och ägaren hade otur med en dålig klippmaskin så har han inte mycket päls att vårda.. :D

En hel del små vita ärtstora knottror i huden/pälsen som enligt ägaren "kommer och går" och har gjort innan också. Dock är de extremt många nu senaste veckorna och vill givetvis få bort dem även om han inte verkar ha ont av dem.

Har inte hel koll på vad fodret han får nu innehåller och hade tänkt göra en foderanalys. Från början mest för att jag vill veta exakt vad och hur mycket min pålle får i sig. Kan det vara så att orsaken till detta ovan ligger i fodret? :confused: Man brukar höra att "det kommer inifrån" och efter oräkneliga försök så börjar jag ana att allt kanske börjar med en grundlig koll av vad han stoppar i sig?

Har ni haft "problem" som har blivit bättre med hjälp av ändringar i foderstaten? :)
 
Jag har nyligen tagit över en foderhäst, dvs en häst jag inte vet jättemycket om ännu mer än att hans problem just nu varit ett tag. Har slitit mitt hår i letandet efter vettiga lösningar på vissa saker.

Mugg som är envis som få, veterinär varit inblandad flertal gånger och behandling med långsamt resultat under en lång lång tid. Visst att man ser att det blivit betydligt bättre men mina erfarenheter av mugg tidigare är att man efter bara några månader ser betydligt mer resultat dock.

Ingen lyster i varken päls, man eller svans. Har börjat vårda svans och man men då han är hyffsat nyklippt och ägaren hade otur med en dålig klippmaskin så har han inte mycket päls att vårda.. :D

En hel del små vita ärtstora knottror i huden/pälsen som enligt ägaren "kommer och går" och har gjort innan också. Dock är de extremt många nu senaste veckorna och vill givetvis få bort dem även om han inte verkar ha ont av dem.

Har inte hel koll på vad fodret han får nu innehåller och hade tänkt göra en foderanalys. Från början mest för att jag vill veta exakt vad och hur mycket min pålle får i sig. Kan det vara så att orsaken till detta ovan ligger i fodret? :confused: Man brukar höra att "det kommer inifrån" och efter oräkneliga försök så börjar jag ana att allt kanske börjar med en grundlig koll av vad han stoppar i sig?

Har ni haft "problem" som har blivit bättre med hjälp av ändringar i foderstaten? :)

Om det förhåller sig så i ert fall vet jag inte, men OM hästen får någon form av stärkelsefoder som havre eller liknade är det något som jag omedelbums skulle dra bort. Detta har hjälpt ett par av de hästar som haft samma symptom som du beskriver och speciellt muggproblem som inte vill försvinna men även andra hudåkommor.
 
Det är heller inte ovanligt att grovfoder innehåller väldigt låga mängder av de viktiga spårämnena zink och koppar förutom lågt proteinvärde. Tycker du gör rätt i att ta analys. Sparar mycket energi och pengar på att pricka rätt direkt på vilka tillskott som eventuellt behövs.
 
Om det förhåller sig så i ert fall vet jag inte, men OM hästen får någon form av stärkelsefoder som havre eller liknade är det något som jag omedelbums skulle dra bort. Detta har hjälpt ett par av de hästar som haft samma symptom som du beskriver och speciellt muggproblem som inte vill försvinna men även andra hudåkommor.

Tror han får svarthavre och en Muscle Up müsli men vill verkligen kolla upp detta. Svarthavren känns dock som den ska bort.. :crazy:
 
Tror han får svarthavre och en Muscle Up müsli men vill verkligen kolla upp detta. Svarthavren känns dock som den ska bort.. :crazy:

Kolla på säcken om muscle upen innehåller soja. Min får också såna skorpor om hon äter soja. Allergi helt enkelt. Ge lite lucern och kokt linfrö eller linfrökaka istället så får den nog tillbaka lystern i så fall :)
 
Utan en grovfoderanalys kan man omöjligt veta vilka mineraler man bör tillsätta (förutom selen då eftersom det knappt existerar i svenska marker längre) så självklart kan din hästs hälsa förbättras genom att du tar reda på vad han faktiskt behöver. Mineraler är för en kropp vad olja är för en bil. Utan tillräckligt med olja skär en bil tillslut och ungefär detsamma gör en kropp. Kroppen klarar helt enkelt inte av att hålla alla funktioner i bra skick och igång när den inte får vad den behöver.

En häst som är sur eller reagerar mycket och blir ovanligt rädd kan ha brist på magnesium, en häst som har hudproblem kan ha brist på zink t ex. Men det är inte bara att ösa på med en mineral och tro att det blir bra för precis som att det inte bara är att ösa på med olja i bilen så behöver en kropp ha balans på mineralerna. Det är där analysen kommer in. Med dess hjälp ser du vad hästen får i sig idag och kan komplettera med de mineralerna som hästen behöver och efter ett tag, beroende på hur stor obalans hästen hade så får kroppen balans på mineralerna och blir då självklart friskare och kan prestera bättre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 928
Senast: Gelina
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 785
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp