Kan en 1 gradig hälta försvinna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lydia 95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 844
L

Lydia 95

Hej! Jag undrar om en 1 gradig hälta kan försvinna så att man kan tävla med hästen igen?

Han har en 1 gradig hälta på höger fram.

MvH Lydia :)

Sv: Kan en 1 gradig hälta försvinna?

Svårt att svara på, det beror på vad hältan har för ursprung. En vrickning och annat, ja hältan försvinner. Men hältan kan också beror på problem i andra områdens såsom bakben, rygg mm. Då måste först problemet lösas innan hältan på frambenet som är en kompensation kan läka ut.

har den inte varit hos veterinären och fått behandling för något ?? eller är den bara halt efter böjprov ??

Det beror ju på varför hästen är halt.

Får den rätt behandling av vet, tillräckligt med vila och lugn igångsättning så kan den säkerligen bli bra igen om det inte är något kroniskt.

Absolut.

Det är inte graderna som avgör om hältan kan försvinna eller inte. Det viktiga är att hitta vad som orsakat den och behandla/eliminera orsaken.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 234
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 330
Senast: Emiro
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 250
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka