Kan dom dö av detta?

J

Jozzi

Hej,

Är det någon som vet om detta är farligt för hästar att äta?

Det är så att i vår vinterhage så har bonde råkat lämna kvar helhavre eller så är det helkorn och sedan ärtor.
Han har slagit det, men det är fortfarande ganska högt och det ligger kvar lite..

Kan hästarna gå på detta? :confused:
Några i stallet påstår att hästarna kan dö. En veterinär visste inte..

Det är islandshästar om det har någon betydelse.

//Jozzi

Sv: Kan dom dö av detta?

vet inte om dom dör av det...men hästarna kanske får kolik..(kolik kan leda till döden oxå..)
Men det är inte säkert dom äter det heller.. eller har du provat att släppa in hästarna i hagen??

helkorn har jag för mig att man ska undvika att ge hästar om det inte är uppmjukat med varmt vatten då det har en väldigt hård kärna...rätta mig om jag har fel.

Hej,

Näe vi har inte provat. Vill ta reda på lite mer om det är dåligt för hästarna eller inte innan. Känns lite läskigt att testa om dom dör eller inte..
Bonden kan inte plöja upp åkern heller för det "kostar för mycket" enligt han och tar för mycket tid..

//Jozzi

Ärtorna kan svälla i magen på hästar om det får ligga kvar där för länge .. Mitt varmblod hävde i sej lite sånt idag, det va sånna här Såfrön .. som man använder på åkrarna .. typ röda o vita kulor.. men det ska väl inte heller vara farligt om dom bara äter lite .. men mycket kan är väl inte bra ..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 493
Senast: Bregen
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama