Kan det vara sojan hon reagerar på?

J

Jaba

Har börjat ge soja till pollan.
Men så i går upptäckte jag att hon först var lite svullen i köttlarna bakom kindbenet. Sen hade hon fått två stora bulor som fick platts i en handflata på var sin sida under magen ungefär vid virveln. Samt att hon hade en stor knöl på ena frambenet som inte ser ut som något tramp.

Kan det vara sojan som ställt till det och vad har dom för köttlar där bak vid virveln under magen?

När jag började så tog jag 0,25 dl i två dagar sedan ökade jag med 0,25 dl varannan dag. Nu va jag uppe i 0,75 dl. Gick jag för fort fram och ska jag börja om men ännu försiktigare eller skita i sojan totalt när knölarna försvunnit?
 
om jag hade varit du så hade jag tagit bort sojan helt, väntat till knölarna försunnit, hört mej runt om liknande problem och sedan kanske starta mkt mkt långsamt med soja igen..
 
Jo jag har tagit bort den helt. Men vet inte om jag vågar börja med den igen.
Kan dom reagera på den så pass många dagar efter att man började med den? De va lite mer än en vecka sedan jag började ju och inte frönns nu reagerar hon.
 
Kan vara lymf körtlarna som är svällda...
Har det försvunnit nu när du har slutat soja?
Det kan också ha varit nått annat som hon reagerade på, kanske fått i sig nått i hagen..
Ja, det är svårt att säga om du ska prova igen eller inte...
Du måste som känna efter själv vad du tror är bäst för hästen.
 
JO de e lymf kötlarna som är tjocka och ömma.
Dmo har inte försvunnit nu men dock gått ner en aning. Knölen på benet är i princip borta men däremot har hon blivit lite jämntjock i stället.
Jag tror inte jag provar sojan igen. Faktist så hade jag ju kunnat räkna ut att hon skulle reagera kanske pga den mage hon har, och köppt en lite påse med soja först för att prova. Men de är lätt att vara efterklok.

Tyvärr har dom inte så mycket att få i sig i hagen som är täckt med snö.

HUr pass mycket törs jag röra på henne? Igår så skrittade jag bara ut med mamma en sväng.
 
Just det där med soja är inte jag så bra på...
Jag vet att man ska vara mycket försiktig när man fodrar med det.

Hur stor mängd fick hon när hon reagerade?

Vänta tills allt är normalt igen innan du börjar om med soja och när du börjar med det igen...
Börja med en mycket,mycket liten mängd och öka mycket mycket sakta. Det tar ca 2 - 3 veckor för tarmfloran att anpasa sig efter en ny foderstat, det är därför det är så viktigt med försiktiga övergångar mm annars så kan man få konstiga reaktioner på hästen.
 
Nu har jag lyckats hitta att max givan för soja är 100g/100kg häst...
 
hon fick 0,75 dl när jag upptäckte att hon reagerade. Hur mycket de väger har jag tyvärr ingen aning om.
Va de med andra ord för mycket att börja med 0,25 dl? De är ju knappt ingenting. Men jag tror att jag trappade upp för fort.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 052
Senast: Inte_Ung
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp