kan det vara separationsångest?

jarnroos

Trådstartare
Fölet är nu sju månader och helt avvand från mamman. stoet har alltid varit lättstressad, men har nu blivit sju gånger värre (det är tre veckor sedan de skildes helt) Hon får utbrott och vill kasta sig hemåt när man har ridit en bit. Har ni några goda råd att ge? stallägaren säger att det bästa för henne är att få komma till trapalanda. hon menar att stoet inte är riktigt frisk i huvudet.
Vi vill inte avvliva henne, då hon är supertrevlig att ha att göra med från marken och all ridning går bra förutom hennes försök att stegra lätt/krumbukta för att komma hem till stallet. känner mig frustrerad och behöver kloka hästmänniskors syn på saken.

Sv: kan det vara separationsångest?

ta hjälp av någon duktig som klarar av hästen.

de där är ju ett jättevanligt problem folk verkar ha med sina hästar..att dom inte vill lämna stall och sånt..bara att träna och vara lika lugn som hästen är stressad.

Hon har väl separationsångest då.
Rid inte iväg så långt på ett tag då,tills hon vänjer sig

Tänk på att ditt sto har ansvar för att skydda sitt föl det är en stark instinkt - att inte att gå ifrån det.

Min valack vill inte gå ifrån sina skyddslingar heller, men han "ber" om att få gå hem

Annars svårt att svara, det kan ju ha fler anledningar

Varför skulle hästen vara tokig för att den vill gå tillbaka till stallet. Det måste väl vara en hanterings grej. Hur går det när du leder hästen från stallet, följer hon dig då? Är det samma sak när du rider med en annan häst? Det kanske räcker med att en bestämd ryttare 'säger till henne'?

Efter att ha läst era svar så får jag en annan syn på saken, d.v.s att hon inte vill gå ifrån gården där fölet finns, förut gick det bra när dom gick tillsammans, då kunde man för en månad sedan rida ut utan problem, kanhända att hon visste att hon då fick komma tillbaka till samma hage som sitt föl då. Nu vill hon även fly upp till stallet när man rider i padocken. hon är supersnäll för övrigt i all hantering från marken är lyhörd osv. Ska nog rida henne i padocken bara ett tag tills hon blir trygg igen.

hon går att rida ut med sällskap, då går det bra. Hon är en häst som är väldigt flockberoende, med mycket nerv. Jag tror inte att det är någon ledarskapsgrej, min dotter tränar mycket från marken och hon följer henne överallt. hon kan rygga och flytta henne med små rörelser.

Försök då att rida ut mer med en hästkompis eftersom hon blir lugnare då. Ju fler tillfällen då det inte händer något negativt destå bättre. Men som sagt tänkt på att hon har ett föl just nu, ställ inte för höga krav så att man kommer in i en ond cirkel.

även om hästen är lydig och följsam i stallet så betyder de inte att hästen ser er som ledare utanför stallet..hästen litar uppenbarligen inte på er såpass..och de är bara att träna på..för de är ett ledarskapsproblem när hästen håller på så.

även om hästen vill gå hem..inte så konstigt när den vill till flocken..så ska den inte hålla på såhär..men rid ut med andra mer om de funkar så hästen får bra upplevelser ute..så de inte blir så stor grej av de.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 872
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar