Kan det vara patellaupphakning??

MalinM

Trådstartare
För drygt 3 veckor sedan märkte jag ngt underligt med min häst.. Han stod i stallgången medans jag mockade och när jag började ryckta honom bad jag honom flytta dig åt sidan.. Men istället för att trampa under sig med HB så liksom drog han det med sig..Benet var helt stäckt och stelt..
Han hade en lös sko just vi det tillfället och då han är ömfotad trodde jag att det var skon som störde honom. Han var även lite svullen i samma ben den dagen.

Efter att hovslagaren varit och skott honom märkte jag inte av detta konstiga rörelsemönstret igen..förrens igår.. Då gjorde han precis samma sak..
Nu har jag bara märkt det när han står i gången och enbart när jag flyttat honom åt sidan. Har även märkt några fåtal gånger när jag ridit att han "knäckt" till i samma ben.. Kan det vara Patellaupphakning? Jag har bara hört talas om detta men aldrig sett det själv men när jag läser om det låtter det skrämmande likt det min kamel gör..

Kan vara värt att nämna att han är ett 4 årigt omusklat fullblod..

Sv: Kan det vara patellaupphakning??

Kan mycket väl vara patellaupphakning. Låt en veterinär bedöma graden samt träna upp muskulaturen på hästen. Har du tur räcker det så för att hästen ska fungera. I sämre fall måste man operera.

Låter som en patella upphakning. Hästen kan då stå på benet, och backa, men inte ta ett steg framåt, benet bara hänger. Väldigt vanligt på stora unga hästar och får dom det i den åldern växer det oftast bort. Fastnar det backar du loss det. Det bästa du kan göra är att sätta igång och muskla hästen ordentligt.

Min unghäst har också patellaupphakningar. Märkte det när han skulle gå ut på morgonen när han var 1,5 år. Men det visar sig bara när han ska ut på morgonen och inte har rört på sig så mycket under natten.

Det har blivit bättre och bättre ju mer han växer och musklar sig. Nu är han igång och blir tränad/riden ca 3 dagar i veckan och ska utökas mer och mer och det är mycket sällan det märks nåt på honom nu. Han är också 4 år :)

Som någon sa innan, det kan växa bort när dom musklar sig i bakändan eller så går det att operera.

Man opererar i princip aldrig en patella upphakning på en unghäst idag. Den operationen gör att hästens funktion att låsa benet när den sover försvinner, och den kan aldrig stå och sova igen. Det OP gör man bara i väldigt extrema fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka