Marno
Trådstartare
Finns det någon som har erfarenheter av vattensvans som kan ge lite råd kring detta? Min labbe är en omplacering som jag vet har haft vattensvans sen tidigare. Vi har snart haft henne i ett år och hon har hittills inte haft några problem med vattensvans, tills igår. Vi gjorde några vattenmarkeringar på eftermiddagen och efter det fick hon göra några dirigeringsövningar samt lite passivitet när vår andra hund gjorde samma övningar. Det var riktigt varmt (30+grader) men ganska kallt i vattnet då sjön är djup. Sen gick vi hem (5 min) och inomhus torkade jag av henne. Inne har vi lite kallare, typ 24 grader, och vi gjorde lite småövningar och tog sen en kort promenad till så det dröjde ett tag innan hon gick och la sig. På kvällen och natten var hon orolig och verkade kanske lite öm i svansen. Hon hade svårt att sova och var inte riktigt sig själv. Svanen hängde rakt ned och hon verkade ledsen. Vi konstaterade att vi trodde att det var vattensvans och att det inte finns någon annan behandling än vila och värme.
Så långt egentligen inget konstigt. Det som är konstigt är att hon verkar helt normal idag. Helt nöjd, svansen funkar, glad och oöm. Vad jag har förstått brukar vattensvans gå över först efter ett par dagar. Kan det ändå ha varit vattensvans? Eller bara en nedkylning? Överansträngning?
Så långt egentligen inget konstigt. Det som är konstigt är att hon verkar helt normal idag. Helt nöjd, svansen funkar, glad och oöm. Vad jag har förstått brukar vattensvans gå över först efter ett par dagar. Kan det ändå ha varit vattensvans? Eller bara en nedkylning? Överansträngning?