Kan det ha varit vattensvans?

Marno

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenheter av vattensvans som kan ge lite råd kring detta? Min labbe är en omplacering som jag vet har haft vattensvans sen tidigare. Vi har snart haft henne i ett år och hon har hittills inte haft några problem med vattensvans, tills igår. Vi gjorde några vattenmarkeringar på eftermiddagen och efter det fick hon göra några dirigeringsövningar samt lite passivitet när vår andra hund gjorde samma övningar. Det var riktigt varmt (30+grader) men ganska kallt i vattnet då sjön är djup. Sen gick vi hem (5 min) och inomhus torkade jag av henne. Inne har vi lite kallare, typ 24 grader, och vi gjorde lite småövningar och tog sen en kort promenad till så det dröjde ett tag innan hon gick och la sig. På kvällen och natten var hon orolig och verkade kanske lite öm i svansen. Hon hade svårt att sova och var inte riktigt sig själv. Svanen hängde rakt ned och hon verkade ledsen. Vi konstaterade att vi trodde att det var vattensvans och att det inte finns någon annan behandling än vila och värme.

Så långt egentligen inget konstigt. Det som är konstigt är att hon verkar helt normal idag. Helt nöjd, svansen funkar, glad och oöm. Vad jag har förstått brukar vattensvans gå över först efter ett par dagar. Kan det ändå ha varit vattensvans? Eller bara en nedkylning? Överansträngning?

Håller med @prallan , låter som vattensvans. Visserligen var det lite kort tid, men det verkar ändå mer sannolikt att det var snabbläkt vattensvans än något annat konstigt som gav vattensvanssymptom och också läkte väldigt snabbt (den där Ockham visste vad han snackade om ;):up:).

Vattensvans verkar ha en benägenhet att komma tillbaka om en hund väl drabbats (vilket ju talar ytterligare för att det var det hon fick igen), så ni får nog ha i bakhuvudet att hon är känslig framöver.

Hehe, ja nu när ni skriver så här inser jag att det låter logiskt med vattensvans diagnosen trots det snabba tillfrisknandet. Väl uttryckt @Monstermom! Det är svårt att argumentera mot det resonemanget.

Har ni några tips för att undvika vattensvans i fortsättningen? Jag tänker redan på att inte låta henne gå blöt och se till att vara aktiv ett tag efter badet så hon inte blir kall direkt. Funderar på att köpa ett backontrack-täcke och sätta på efter bad.

Hehe... tyvärr så tror jag inte hon skulle tycka om att bli fönad... Hon ogillar blåst och ljud så det skulle nog ta lite väl mycket träning för att få det att funka tyvärr. Men bra tips annars!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 817
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
806
Senast: ryujaneiro
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod