Kan corn och betfor få din häst

T

trava

jag har haft vår lilla tös nu i snart ett år, vet ej riktigt vad hon fått innan, antar bara hö. hon började gå ner i vikt så jag började ge henne corn och betfor. men idag är hon en häst jag inte känner. från lugnet själv så är hon nu idag en prblem häst. man blir bara deppig av detta. jag har nu tagit bort detta igen, och så får jag e hur det artar sig. hon har bara haft detta i ca 2 veckor. och hon stegrar sig när vi rider blir hyper rädd för allt. sliter sig vid ryktningen alltså jag känner henne inte längre :( :( hjälp vad kan det vara med henne.
 
Sv: Kan corn och betfor få din häst

Det låter ju som om hon har för mycket energi, och det kan ju komma från tillskottet av betfor och korn. Hur mycket får hon? Reaktionen kan komma av en hastig foderförändring, mage och tarmar behöver vänjas in långsamt på en ny foderstat. En orolig mage ger en orolig häst. Vissa hästar reagerar starkt på betfor, som innehåller relativt mycket socker, de kan bli pigga, de kan bli lösa i magen. Andra mår utmärkt även av relativt stora mängder.

När man gör en foderstat till sin häst ska man ställa sig två frågor: Dels hur stort näringsbehov hästen har (vilken storlek och vikt, typ av häst, motionsmängd?). Dels vad hästen nu får i sig totalt sett i fodermängd och näringsinnehåll, och hur den fungerar på det. Man behöver alltså veta vad höet innehåller för näringsvärden genom en höanalys, annars är det svårt att beräkna en korrekt foderstat. Olika skördar ger helt olika näringsvärden, därför kan en häst klara sig utmärkt "bara" på hö från en viss skörd, medan en annan skörd kräver mycket tilskott för att hästen ska få i sig vad den behöver.

Om hästen är smal, men pigg, kan du prova att t ex ge lite olja i maten, eller hälla det över höet om hästen bara får hö. Det ger energi som ökar hullet, men inte av en sort som gör hästen pigg. Det kan också vara så att höet innehåller för lite protein, så att hästen minskar i muskelmassa och därför ser tunn ut, ibland blir de även runda om buken men tunna över rygg och kors pga proteinbrist. Då kan du behöva ett proteinrikt fodermedel som tillskott, t ex lucern. Soja och kli innehåller mycket protein, ska ges fuktigt, i små mängder och vänjas in väldigt sakta. Korn ger också ett proteintillskott, och ger lite mildare energi än t ex havre, så en liten mängd korn brukar man kunna ge även en pigg häst.

Förändringen i humöret kan ha med annat än foderstatsförändringen att göra också, om något annat ändrats. Kallt väder kan göra hästarna lite mer på tårna, att klippa dem kan få samma effekt, när hagarna fryser eller är så leriga att hästarna rör sig mindre får de också mer överskottsenergi i ridning och skötsel. Det kan vara så att hästen är stressad av något, t ex smärta någonstans, någon kompis som flyttat från stallet eller någon ändrad rutin? Det kan var anågot i utrustningen som stör? Hur gammal är hästen? Unghästar behöver viloperioder för att växa, smälta allt nytt osv - och kan reagera med stressigt eller annorlunda beteende när det är dags för en sådan.
 
Sv: Kan corn och betfor få din häst

hej!

jag hade precis skrivit ett jätte långt svar till dig när min älskade dotter drog ut sladden till datan så nu blir det inte lika långt. hihi,

hon är 11 år. och där hon finns idag har vi haft henne hela tiden förutom 2 mån . då hon fanns hos någon som jag senare kom underfund med var väldigt otrevlig. dom hade padock så ja skulle kunna rida var dag och få upp hennes kodition ordentligt. så flyttade jag henne. men dom var ju otrevliga så nu är hon tillbaka igen och hon verkade riktigt glad över att komma dit igen som var för ca 2 mån sen. så det tror jag inte detta handlar om.
då bytade vi hö och hon var lite dålig i magen i början men är bra nu i magen så höet är det väl inget med annars.

men det som du skrev om proteinet i höet kan faktist stämma. eftersom jag bara rider på helger nu (sen vi flyttade henne)så trodde jag att det var därför hennes muskler försvann som dom gjorde och att hon blev smalare upptill. så det är därför jag la till betfor osv. för det såg ut som hon gick ner i vikt.

men det är kanske protein då som jag ska ge henne också.
hon hade en musli innan som hon gillade tycker du jag ska ge henne det igen eller?det gick ju bra då.

hon äter ca 15-17 kg/dag hösilage väldigt fint faktist men man vet ju inte vad det innehåller föränn man tagit prover....+ då kraftfoder.
därför blev jag lite fundersam när hon gick ner i vikt och dock att jag inte rider lika mycket längre. hmmm ja, vad tror du???

ps hon väger ca 400 kg kanske 450 men tror mer på 400. har aldrig vägt henne.
 
Sv: Kan corn och betfor få din häst

Ja, tyvärr är det ju så att man behöver veta vad hösilaget innehåller för att kunna göra en någorlunda korrekt foderstat.

Av din beskrivning att döma är det nog så att du ska ta bort betforen (det innehåller mer energi än protein), och ge något proteinfodermedel istället. Korn innehåller relativt gott om protein, så det ska du nog inte ta bort helt innan du ersatt proteinet med något annat, t ex lucern och kli eller någon proteinrik muslisort. Omöjligt att säga vilken sort och hur mycket utan att veta höets värden dock.
Jag har god erfarenhet av att fodra upp muskler och hull på hästar med Dodson & Horrels unghästblandning eller blandningen för äldre hästar (som faktiskt innehåller ännu mer protein) när hövärdena var okända (men uppenbarligen bra, av hästarna att döma). Numer föredrar jag att göra egna muslis av lucernhack, kli och en minimal skvätt betfor, samt beroende på häst och höets värden ev havre, korn, soja, olja och lämpligt mineraltillskott. Brukar pytsa små mängder av varje och hålla med bra hö / hösilage.

Hur mycket har du gett av betfor och korn? Det är ganska stor mängd hösilage hästen får, så tunnar hon av på den mängden är det nog inte ett särskilt näringsrikt sådant. Möjligen kan du behöva ersätta något kilo av det med lucern, om hästen annars inte orkar äta upp allt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan corn och betfor få din häst

hejsan. jag har mailat dig istållet. mvh
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp