kan betfor stå i blöt under natten och ges nästa eftermiddag?

sommarvind

Trådstartare
Jag är inte ute efter själva näringsinnehållet utan ger endast bara för att "lura i" mineralerna.

Kan de bli dåligt så länge de står svalt?

Sv: kan betfor stå i blöt under natten och ges nästa eftermiddag?

Det handlar alltså om närmare ett dygns blötläggning? Är det riktigt svalt, så som det kan vara nu om man har kalla utrymmen i stallet så kan det väl kanske vara ok, men jag hade nog hellre blötlagt det innan utfodringen istället.

Kan du itne ge mineralerna själv när du är i stallet? Då kan du blötlägga när du kommer och låta det svälla medan du mockar och rider? :)

Uppblött Betfor som står svalt blir inte dålig på ett dygn OM man blöter den i en ren hink, men om man kör med den alltför vanliga "spola ur det värsta" metoden så kan den bli dålig på nästan ingen tid alls. Diskborsten är en trevlig uppfinning ;).

Prova mineraler som är som små pellets, brukar vara enklare att ge hästen dem. Om din häst äter kraft foder så behöver den oftats inte tillskotts mineraler.

Jag kan låta betfore vara blöttlagt över en natt då det är svalt/kalt (vinter, sen höst och tidig vår) men aldrig på sommaren eftersom det kan ruttna.

Oftast är man i stallet ca 3h (mockning, ridning, borstning) gör det till en vana att blöttlägga betforen direkt då du kommer så är det inga problem att ge då du åker.

Uppblött Betfor som står svalt blir inte dålig på ett dygn OM man blöter den i en ren hink, men om man kör med den alltför vanliga "spola ur det värsta" metoden så kan den bli dålig på nästan ingen tid alls. Diskborsten är en trevlig uppfinning ;).

:bow::bow:

Oftast är man i stallet ca 3h (mockning, ridning, borstning) gör det till en vana att blöttlägga betforen direkt då du kommer så är det inga problem att ge då du åker.

Inte ens om man kör en snabb "mocka och borsta" är det några problem. Det tar ju sällan mindre tid än en halvtimme, typ... ;)

aldrig att det blir dåligt om det är denna tid på året, dvs svalt och kallt! Ingen näring går förlorad över huvud taget, vilket ju var din egentliga fråga?

har man varmvatten i stallet tycker jag det är betydligt bättre och enklare att svälla det direkt man kommer till stallet. LIte ljummet vatten på så sväller det dubbelt så fort, en halvtimma är GOTT om tid så är det klart sen.

ang. mineraler håller jag med övriga: sandkonsistensen på mineralerna är som gjord för att hästarna inte ska äta det. Pellets mineralerna slinker ner även om man inte lägger dem i betfor!

nej oftast hinner det svälla på en halvtimme men det beror ju på vilken betfor sort du har. Men även om du har pellets så brukar det hinna svälla på 3h

kl

Jag ställer betforen i blöt det sista jag gör innan jag åker från stallet och ger den det första jag gör nästa dag. Låter den stå i en ren hink med lock på i ett svalt rum. Endast en eller två gånger har jag märkt att den blivit dålig, då var det mitt i sommaren och när jag blandat tidigt på morgonen dagen innan och vart i stallet först sent nästa dag. (självklart slängde jag den!)

Vi blöter alltid betfor dagen innan och låter den stå i blöt ett dygn, funkar bra året runt för oss. Då står den i en ren hink med lock, har aldrig vart med om att det blivit dåligt.

Eller så kan man göra som våra fd. inhyrda: blöta ALL betfor till hela veckan och sen gå och ta av den ruttna betforn och ge hästarna :crazy: så jävla äckligt! Kunde knappt va inne i stallet när dom öppnade den där jävla hinken! Idiotiskt....:mad:

svälla betfor med 24 timmars omsättning i varma sommargrader hade jag aldrig gjort, ska man svälla så länge sommartid krävs det att hinken står jordkälle kallt för att inte riskera att jäsa. den tiden på året sätter jag direkt jag kommer till stallet. vi har varmvatten så svällnings processen tar ca en halvtimma. Övriga svalare tider på året kan jag ställa kvällen innan för bruk nästa dag, men jag ställer gärna mindre lång period, några timmar räcker gott och väl.

låter helt galet ang. din kollega. stackars hästar, och tur att de hittills inte blivit sjuka.

Jag använder pelleterad betfor och blöter den i kallvatten dagen innan den ges. Även om jag så använder kokande vatten hinner den aldrig blötas upp tillräckligt under den tiden jag är i stallet. (rida och mocka = max MAX 2 timmar oftast bara 1½ timme).

Är det så att pappa mockar åt mej ena dagen och glömmer ge betforn får han den dagen efter = 2 dygn, INGA som helst problem, och nej den har inte jäst då !

När vi hade eget stall brukade vi blöta betforn minst 4 timmar innan fodring (pelleterad).
Och vet en ridskola som också använde pelleterat de blötte upp den på morronen och gav först på kvällen oavsett sommar/vinter, aldrig dåligt på den "korta" tiden heller...

Har man den "flingade/rivna" varianten räcker ju 30 min i varmt vatten, så fort vattnet är ok "att ge häst" är även betforn färdigsvälld... Men som sagt med den pelleterade som sväller i "evigheter" så tar jag hellre 24 timmar än bara 1 timme, och man ser ju hur mkt den svällt på de 24 timmarna vs om man jämför med hinken när man bara låtit den svälla i säg 1 timme... Aldrig att jag vill att den ska svälla de extra (typ dubbelt upp) i hästen i stället...

I know, helt fantastiskt att dom inte vart sjuka! Fast dom var ju rätt lösa i magen, speciellt ponnyn. Var som koskit jämt och ständigt :crazy: Nu har dom flyttat så nu vet jag inte hur dom gör, men man hoppas ju på att det är bättre men....

Ang. att svälla betfor när det är varmt så har jag som sagt aldrig vart med om att vårat har blivit dåligt. Vi har ingen jordkällare åt det, men ett isolerat fd. mjölkrum, så det är ganska svalt. Sen vet jag inte om det "hjälper" att det inte är så mycket betfor (3 dl torr).

haha, förlåt att jag skrev jordkällare, det gick av bara farten :D. det jag tänkte på var precis det du beskriver, som vi också har, dvs ett isolerat rum där vår vattentank står. Den blir som en jordkällare sommartid, dvs väldigt sval.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix