Kamel eller dromedar i julkrubba?

alazzi

Trådstartare
Jag är inte alls troende men på kul köpte jag Playmobils julkrubba när dottern var liten. Nu har jag känt att det vore kul att utöka krubban så jag har köpt lite Schleich djur till krubban. Men då började jag fundera om kamel eller dromedar är det riktiga djuret? I Afrika är det givetvis dromedaren, men i Jerusalem? Jag har bildgooglat lite och det verkar som om det finns både kameler och domedarer som julkrubbedjur.

Ja jag tänkte också att dromedaren känns mer rätt. Kamelen hör mer hemma i bortre Asien.

Hur är det med grisar? Det kom även bilder på grisar och jag tycker det känns tveksamt att man hade grisar i Jerusalem?

Dar finns inte en gris sa langt ogat nar. Varken Muslimer eller Judar ater griskott. Kristna kan daremot ata det sa det finns sakert nagon uppfodning i mellanostern i alla fall, aven om inte i Israel. Jag har faktiskt fatt tag pa skinka nastan varenda jul vi var i Saudi Arabien trots att det ar strangeligen forbjudet att ha grisar dar. Till och med pa zoo.

Men om det är de tre vise männens kameler/dromedarer är ju frågan varifrån de kom.

Melchior från Persien
Kasper från Indien
Baltazar från Babylon

Kanske har Melchior och Baltazar dromedarer och Kasper en kamel?
Var kamelen korrekt vaccinerad för att få resa in i landet?
Kanske han fick lämna den och anlita en hyrdromedar eller taxidromedar efter passage av gränsen? :D

Jag har alltid föreställt mig att vise männen kom vandrande till stallet.
I vart fall sista biten. Men jag är å andra sidan inte insatt så jag kan påstå att jag vet något om det.

Sen tror jag du borde ha getter också.
Har inte de varit viktigare/vanligare än får i de trakterna?

Eller ska man tänka på Guds tydliga preferens för att skilja får och getter åt och tro att han såg till de valde ett artseparerat stall åt Jesus.

Jag är inte alls troende men på kul köpte jag Playmobils julkrubba när dottern var liten. Nu har jag känt att det vore kul att utöka krubban så jag har köpt lite Schleich djur till krubban. Men då började jag fundera om kamel eller dromedar är det riktiga djuret? I Afrika är det givetvis dromedaren, men i Jerusalem? Jag har bildgooglat lite och det verkar som om det finns både kameler och domedarer som julkrubbedjur.
Intressant frågeställning! Har vare sig någon kamel eller dromedar i julkrubban. Men kanske spelar det ingen roll vilket du väljer? Eller ta en av varje :D

Playmobils set med 3 vise män har en dromedar. I Tyskland kallas de 3 vise männen för de 3 kungarna.
Och Playmobils julkrubba har får och åsna i setet.
Så nu har jag köpt lite får och getter :D

Jag har alltid föreställt mig att vise männen kom vandrande till stallet.
I vart fall sista biten. Men jag är å andra sidan inte insatt så jag kan påstå att jag vet något om det.

Jo det stämmer. Ingen julkrubba har ridande vise män utan de leder en dromedar som är lastad med gåvor.

3_hump_camel.jpg

(obs, bilden är ett montage.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka