Kålmorden, safaripark...

Sv: Kålmorden, safaripark...

Jag lider med er för att ni tvingats ta beslutet att låta era vänner somna in men jäklar vad jag beundrar er för att ni in i det sista tänkt på dem och låtit dem somna in tillsammans.

Måtte jag själv ha den styrkan den dagen jag måste säga farväl av min vän. Komemr nog också att vilja att hans slut blir något annat djurs liv.
Kram till er

Tack så mkt. Det gav mig ännu mer styrka av de orden. Fick låta mina känslor stå vid sidan sas, för att orka genomföra, men som jag sagt innan så var det en lugn och bra känsla av att ha gjort detta.

Men tack så mkt!!!! Av hela mitt hjärta!:cry::(

Det sista Hingsten gjorde var att buffa på oss, precis som om han sa det är ok, jag har haft det bra hos er. SÅÅÅÅÅÅ länge.

Jag tror de vet, iaf vissa,

Tog bort ett sto på lilla gårdsslakteriet här i närheten. Beläget på gården hon tillbringat mycket lycklig tid på innan.

Jag hade lovat att MINSTA tecken på oro/stress och jag skulle lasta och åka hem. Vi knallar in, hon följer lugnt med på slakt grimskaft. Dock så i själva 'slaktrummet' ligger hästen de tagit innan i en ränna. Jag stannar i den smala dörröppningen och känner 'fan, det här kommer aldrig gå'. Står där rådvill. Då känner jag en mjuk buff i ryggen, och stoet buffar mycket milt undan mig, och går förbi mig in i rummet.

Hon var helt lugn, och jag som INTE är lagd alls åt det 'flummiga' kan ta gift på att hon visste precis. Och det var okej för henne. Hon var färdig här på jorden, och hon var redo. Och hon ville försäkra mig om att jag förstod det, att det var okej och matte inte behövde må dåligt.

Jag tror de vet, iaf vissa,

Tog bort ett sto på lilla gårdsslakteriet här i närheten. Beläget på gården hon tillbringat mycket lycklig tid på innan.

Jag hade lovat att MINSTA tecken på oro/stress och jag skulle lasta och åka hem. Vi knallar in, hon följer lugnt med på slakt grimskaft. Dock så i själva 'slaktrummet' ligger hästen de tagit innan i en ränna. Jag stannar i den smala dörröppningen och känner 'fan, det här kommer aldrig gå'. Står där rådvill. Då känner jag en mjuk buff i ryggen, och stoet buffar mycket milt undan mig, och går förbi mig in i rummet.

Hon var helt lugn, och jag som INTE är lagd alls åt det 'flummiga' kan ta gift på att hon visste precis. Och det var okej för henne. Hon var färdig här på jorden, och hon var redo. Och hon ville försäkra mig om att jag förstod det, att det var okej och matte inte behövde må dåligt.

:cry: :love: :cry:

Det är besvarad kärlek från dessa underbara djur, de gör allt så enkelt i många fall.

/hovis

Samma sak med min gammelman för några år sedan...:cry:
Jag kommer nog aldrig riktigt att komma över det.

Men han blev dålig väldigt fort, från pigg och glad en vecka till att falla ur och bara tappa gnistan nästa. Så stallägarna sa till mig lite fint att det kanske var dags, han närmade sig ju 30-strecket.
Men fy 17 vad jag mådde dåligt och grät.

Han blev avlivad i stallet och sen ivägkörd, eller inte I stallet utan ute på en gräsplätt. Den dagen var jag i stallet hela dagen och pysslade och gjorde honom fin som 'förr i tiden' och sen hörde jag alldeles för fort att bilen kom och det var dags. Hela jag skakade, men han tittade på mig med sina stora kloka ögon och det kändes som han sa Det är okej matte, jag är redo. (och nu tjuter jag igen). Och han som knappt kunde stappla in i stallet tidigare gick nu med sin gamla flygande stil ut. När jag kom ut fick stallägaren ta över för jag bara skakade. Han tittade bak på mig när de försvann runt knuten, sen gick det ett år? en sekund? ett helt liv? och man hörde dunsen. Sen var han borta. :cry:

Men jag gjorde rätt, även om jag saknar honom varenda dag fortfarande.

men nu var det så att Coari återigen ville ge travet en känga och hävdade att travare skickades just till Knorre eller italien.. Det var ett konstigt försök men ändå ett försök...

Ja läser man som fan läser bibeln så håller jag med dig att det va ett konstigt försök från din sida att påpassligt påstå att Coari ville ge travet en känga.

Läs vad jag skrev och försök förstå att det är en minoritet av varmblod som skickas till kålmården för ett värdigt avslut med en senare mkt värdig funktion som föda till dessa rovdjur.

Detta trots att just varmbloden är överrepresentativa som hästras i Sverige.

Du å dina kompisar kanske skulle ändra inställning och föregå med gott ex. Så som Hovis i denna tråd uppvisat ett mer human synsett inom travet. Det skulle faktisk gynna hela travsportens rykte.

Detta va mitt sista inlägg i tråden.

Ja ger dig massor av bumbikramar, ja det är jobbigt. Speciellt när man gör iordning en hink mindre, och inte behöver ta hem krosshavre som han fick nu i slutet. Då e det tomt. Hans mamma blev 30 år, tror att han hade blivit det också. men valde att ta bort honom medans han var fin och glad o pratsam. Ropade alltid på mig för att vi inte skulle glömma honom och hans mathink mm.

:cry::love::cry:

Men jag är glad att han fått må gott ända in i det sista och fick åka sin älskade transport som sista resa.

men det kändes jätte jobbigt ändå.:cry:

Tårarna kommer så lätt när man ser bilder och den video som min dotter satt ihop.

Kram på dig

Du å dina kompisar kanske skulle ändra inställning och föregå med gott ex. Så som Hovis i denna tråd uppvisat ett mer human synsett inom travet. Det skulle faktisk gynna hela travsportens rykte.

Detta va mitt sista inlägg i tråden.

Som "kompis" till Humlan så tycker jag att jag föregår med gott exempel.

Jag skänker inte bort någon häst, har inte sålt nån häst utan då den dagen kommit så har det blivit slakt för köttproduktion eller destruktion vid akuta fall.
En är nergrävd. Den gamle hingsten vilar i trädgården. Ja, vi har tillstånd.
Jag har inte blivit skyldig till vandringspokaler.
Kan läsa diverse "transport-utredningar" och veta att mina hästar inte har åkt med eller på annat sätt blivit drabbade.
Jag har däremot inte kört nån till Kolmården nej.

Väntetider har jag svårt för i sådana här ärenden... :(

Enda felet med mig är att jag har stallet fullt med travare...:crazy:

AM

ja jag trodde att det skulle vara jobbigt med att få en tid. Men måste säga att det kändes faktiskt riktigt bra ändå pga att man kunde förbereda sig liksom. Och man var inställd på detta, o kunna skämma bort dem lite extra.

Men förstår absolut att vi är olika med de här besluten.:cry:

Till er tjejer/killar som bråkar... Vart är er värdighet? Det här är en tråd som handlar om Hovis älskade hästar, inte om hur illa/bra det är med trav. Skärp er! Framför allt verkar det som att en utav er smutskastar travsporten väldigt mycket, och det kan ju inte bli mer dumdristiskt. Det spelar inte roll vilken gren inom ridsporter man än pysslar med, det finns alltid dåliga hästmänniskor som inte behandlar sina hästar på ett värdigt sätt och som fattar väldigt dåliga beslut och det är inte grenrelaterad. Det finns dumma människor inom alla grenar! Så, sluta dra alla över en kant. Jag måste erkänna att jag är totalt ointresserad av trav, men det betyder inte att jag söker fel inom sporten. Det finns nog lika många idioter inom alla grenar, det handlar bara om hur man vinklar allting...

Till Hovis vill jag bara beklaga sorgen. När dagen är kommen för mina bästa vänner så hoppas jag att jag ska kunna vara lika stark som du och att jag kan ta mitt ansvar som hästägare precis som du, trots sorgen. Du gjorde rätt, och jag tror nog att dina hästar har det jättebra, kära och lyckliga :) styrkekramar till dig!

Länkar en liten film till dig som jag själv tycker är väldigt fin...
http://www.indigo.org/rainbow/

Till er tjejer/killar som bråkar... Vart är er värdighet? Det här är en tråd som handlar om Hovis älskade hästar, inte om hur illa/bra det är med trav. Skärp er! Framför allt verkar det som att en utav er smutskastar travsporten väldigt mycket, och det kan ju inte bli mer dumdristiskt. Det spelar inte roll vilken gren inom ridsporter man än pysslar med, det finns alltid dåliga hästmänniskor som inte behandlar sina hästar på ett värdigt sätt och som fattar väldigt dåliga beslut och det är inte grenrelaterad. Det finns dumma människor inom alla grenar! Så, sluta dra alla över en kant. Jag måste erkänna att jag är totalt ointresserad av trav, men det betyder inte att jag söker fel inom sporten. Det finns nog lika många idioter inom alla grenar, det handlar bara om hur man vinklar allting...

Till Hovis vill jag bara beklaga sorgen. När dagen är kommen för mina bästa vänner så hoppas jag att jag ska kunna vara lika stark som du och att jag kan ta mitt ansvar som hästägare precis som du, trots sorgen. Du gjorde rätt, och jag tror nog att dina hästar har det jättebra, kära och lyckliga :) styrkekramar till dig!

Länkar en liten film till dig som jag själv tycker är väldigt fin...
http://www.indigo.org/rainbow/

Tack snälla du för dina fina ord och den fina filmlänken du "gav" mig. Tårarna spruta just nu, mkt minnen kom igen. Att det var en rottis eller flera var slående också. JAg hade en som också dött.

tack än en gång!!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 813
Senast: Lipperta
·
T
Relationer Jag vet inte varför jag skriver här, jag har inga vänner på det här forumet, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 010
Senast: Fan of Bill
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 369
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka