Kalmar/Helsingborg. hjälp mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

LitenIsa

Trådstartare
hej!
Har ju skrivit innan om "min" cancan. Hosthästen.

Hon går ridläger på sommaren och sen har jag henne under resten utav året. Hon har alltid under den tid jag haft henne (2 år) hostat från och till, mest under pälsfällning och när det är fuktig luft. För ca en månad sedan (precis när jag tog hem henne från ridlägret) var/blev hon jättedålig. Hon bukandades och hostade väldigt mycket både ute och inne.
Självklart tillkallade jag veterinär som skrev ut vetipulmin samt fabrol. Detta hjälpte dock inte utan vi åkte in med henne till ATG i kalmar där de var nere och kollade henne i halsen. Veteriänren konstaterade då kronisk bronkit och hon fick sulfa samt kortison. Dessvärre hjälpte inte det heller speciellt mycket och hon åkte in till helsingborg där de sög upp allt slem och sedan skickade hem henne med rådet att sluta med alla medeciner. (Kortisonbehandlingen var inte slut)

Det jag nu undrar är hur Helsingborg och Kalmar kunde se så olika på henne. Kalmar sa att hon aldrig kommer kunna stå inne i ett vanligt stall utan måste ha utebox (vilket hon har hos mig men inte hos ägaren) att hon mår jättedåligt utav miljöombyten. Helsingborg däremot påstod att det inte kommer vara några som helst proböem att ha henne installad och att använda henne som vanligt. jag har dock provat ha henne i vanligt stall och hon blir jättedålig på en gång.

Om nu helsingbog hade rätt, varför händer det då inget, varför hostar hon fortfarande?

Vilket ska vi lita på mest? Stora maffiga Helsingborg eller lilla Kalmar?

Saken är den att jag ska köpa loss henne. Jag vet att det är dumt att köpa en sjuk häst men jag tycker så mycket om henne och vill verkligen ha henne.

Men hur ska jag kunna ta ställning till något när alla säger olika?

Antagligen kan inte ni heller svara på det men jag har iallafall fått skriva av mig lite.

MVH
Isabelle

kankse ska tillägga att jag inte är "dum" på något sätt. Var svårt att få ner texten som jag ville ha den, är nått oklart så fråga hellre innan ni hoppar på mig. :D

Jag tycker inte att det direkt handlar om vilken klinik som är störst, bäst och har rätt utan mer om vad just din häst kräver.
Det man måste tänka på är att hästen är allergisk så det handlar om att utesluta just det som skapar allergin och inte låta en medicin ta bort symtomen (annat än just i det akuta skedet).
Hon står alltså i utebox och hostar ändå?
Vad står hon på, får hon hö/-silage, vad får boxgrannen, har ni luckorna öppna på natten?

Jag tycker att du ska ha henne ute dygnet runt ett tag för att se vad som händer.(tror att jag har föreslagit detta tidigare...)

Hade du provat alger?

Har Helsingborg angett vad de tror är orsaken till hostan? För om man inte eliminerar den så är det ju klart att hostan fortsätter..

Jag har inga erfarenheter av hosthästar men förnuftet i mig tycker att Helsingborg borde kunna ge en bättre diagnos då de har mer resurser och anses vara mer experter. Dessutom har jag tyvärr stött på flera personer som inte fått rätt diagnos på vår klinik här, men det kanske är tillfälligheter, men ibland tycker jag de har lite bråttom...

Men prova du själv, du märker ju när din häst mår som bäst och vilket som hjälper henne. Annars, ring och fråga och konfrontera dem!

Jag har själv erfarenhet av Kalmars ATG.klinik vs. Helsingborg. Visserligen inte i fall om hosta. Men jag måste säga att ´jag litar på Helsingborg ganska mycket mer än Kalmar... Av många anledningar!

Men sunt förnuft i fråga om hosthästar är att kravet på en fantastisk ventilation i stallet är en förutsättning-och hästen mår med sannolikhet ändå bättre i en utebox.

Jag rekommenderar varmt alger! Min pålle fick det och är nu frisk. Torv, dammfritt foder och så lång utevistelse som möjligt om dagarna, borsta utomhus om möjligt var de råd jag fick av min veterinär när pållen var sjuk !

Jag har heller ingen erfarenhet av hosthästar, men jag har erfarenhet av ATG Kalmar och Helsingborg! Jag har INGET över för ATG kan jag tillägga! De duger till att tex kolla dräktiga hästar...

När jag var inne med min förra häst som var oridbar (stegrade, vägrade gå framåt m.m och som tidigare behandlats för erlichios) kunde de inte hitta något fel. De böjde och böjde och böjde och ingen hälta visades. De kände igenom hästen och de hittades inga som helst fel. Och hon var ju så OTROLIGT fint musklad min häst...

Jag visste ju att något var fel eftersom hästen inte gick att rida på så jag åkte ner till Helsingborg. Där sa de att hästen var TOTALT felmusklad! I och med att hon haft ont har hon jobbat med fel muskler och därmed hade det blivit ytterligare fel på henne. Hon hade kotledsinflammationer, någon knäledsinflammation och i och med detta hade även ryggen blivit dålig... Tja, vad säger man... Aldrig mer Kalmar!!! Om min nya häst blir sjuk på något sätt åker jag direkt till Helsingborg. Att åka till Kalmar är, enligt mig, bara att slösa pengar!

Lotta

:angel: Kan ju bara tilägga att du inte är ensam.. i mitt stall har flera fått erfara detta :( Vi har bla en ponny som på kliniken här blev utdömd för kotledsinflammationer fram som inte blev bra, de ville ge ponnyn en extra chans eftersom de härinne inte kunnat peka på nån orsak, och åkte ner till kliniken i Ängelholm. Heelt annan diagnos och ett bakben behandlades! De såg inga problem med att få ponnyn frisk igen...

Min kompis häst var också inne här på kliniken pga hälta bak och behandlades i det bakbenet men nåt mer hittade de inte. Ägaren kände sig osäker på diagnosen och körde ner hästen till Ängelholm (4-5 timmar enkel väg) och de upptäckte snabbt att ryggen inte var okej och på röntgen visade det sig att varenda ryggkota utom en ligger på tok för nära :( Hästen var också diagonalhalt. Som bäst kan han fungera som promenadhäst möjligen körhäst... 9 år gammalt hbl som gick LA:5 för några månader sen :(

Trodde knappast någon skulle kunna ge mig ett rakt svar på frågan men jag är nöjd med att ha läst om era upplevelser.

Och till er som gett mig råd innan. Ja hon äter alger (inget resultat) Ja, hon äter hösilage.

jag undrade inte över behandlingsformer utan mest hur jag skulle ställa mig till att de ställde totalt olika diagnoser. Dessvärre tyckte jag inte alls om helsingborg. Det var för opersonligt och snabbt in och snabbt ut. Men det var bara min uppfattning, hakar inte upp er på den. :rofl:

tack för svaren.

Var det Huntley de åkte till? Jätteduktiga!! :bow:

Själv åker jag till Stenestad om jag Måste till klinik. Helsingborg är det Absolut sista stället jag skulle sätta pållans hov på :mad:. Om jag akut var tvungen att åka 50 mil för att få hjälp på jourtid hade jag gladeligen gjort det, hellre det än att råka ut för Hbg... Och nej, det är inte bara jag som gnäller på det stället, många med mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka