kallstall och vatten?

LitenIsa

Trådstartare
Nu har den hemska vintern börjat med fruset vatten i vattenhinkarna osv. Hur löser ni med kallstall detta med vatten på vintern?

Finns det någon miraklekur så att det inte fryser lika lätt?

Sv: kallstall och vatten?

LitenIsa skrev:
Nu har den hemska vintern börjat med fruset vatten i vattenhinkarna osv. Hur löser ni med kallstall detta med vatten på vintern?

Finns det någon miraklekur så att det inte fryser lika lätt?

Jag har provat lite olika lösningar, men det som fungerat bäst för mig är detta:

(Jag har fö exakt samma temp i stallet som ute, så det kan vara minus 25 långa perioder i sträck)

*UPPHÄNGDA hinkar. Fryser långsammare än hinkar på golvet/bädden, ÄVEN om de som står är inpackade i halm eller så.

*Vid insläpp så tar jag in hinkarna i huset och spolar ur dem med varmvatten så is etc lossnar. Sen fyller jag dem med ljummet (handvarmt) vatten. Mina ovetenskapliga undersökningar visar att det tar längst tid för handvarmt vatten att frysa.

*Vid nattning fyller jag upp det urdruckna i hinkarna med HETT (så man skållar sig om man stoppar ner handen) vatten. Då smälter isen som hunnit bli och det hela blir lagom temperatur.

Detta brukar göra att på morgonen så är det is i hinkarna MEN inte mer än att hästarna kan trycka sönder ett hål och dricka ur själv. Man ser också att de gjort det ett par gånger under natten eftersom det blir 'isringar' där vattennivån varit tidigare.

På morgonen fyller jag i hett vatten igen så hästarna kan dricka innan de går ut omd e vill (vilket de sällan vill)

Innan jag började göra såhär hade jag ett ELÄNDE med hinkar som bottenfrös och hästarna stod utan drickbart vatten en del av natten.

Mitt stall är varmt. Men vattnet i slangen som man fyller på vattnet fryser. Då får jag bära vatten från huset.
Vi skall sätta inn riktiga vatten koppar med elvärme i. Har inte hunnit ännu. Stallet är nytt

Hinkarna fryser inte.

det där med upphängda hinkar har inte jag tänkt på. Skakolla det redan ikväll om det går att hänga upp dem.

Sen har jag hört att om man isolerar med frigolit, var tydligen någon som gjort det till sina får, så fryser inte vattnet lika fort. Någon som provat frigolitvarianten?

Mitt stall har samma värme som uteomhus, vilket gör att det exakt just nu är - 2,1 grader där och då fryser det. Kankse lite varamare när alla hästar står inne och andas.

Lägg i en trä kloss som flyter. När hästen dricker rör sig klossen och förhindrar att vattnet fryser lika lätt.

Funkar för min pålle och mina kaniner :P

Testade den varianten förra vintern (men hade en boll istället) var inte riktigt nöjd. Tyckte det frös ruskigt lätt ändå.

LitenIsa skrev:
det där med upphängda hinkar har inte jag tänkt på. Skakolla det redan ikväll om det går att hänga upp dem.

Sen har jag hört att om man isolerar med frigolit, var tydligen någon som gjort det till sina får, så fryser inte vattnet lika fort. Någon som provat frigolitvarianten?

Jag hade en fyrkantig ram av frigolit, och tomrummet som blev i hörnen när jag ställt i hinken packade jag med halm. Och visst, liiite längre tog det innan det frös, men jag lyckades ändå inte hålla det frostfritt när det var minus 15 och under. Kanske blivit bättre om jag haft frigolit i botten, men jag slutade experimentera när jag insåg att vattnet inte alls frös lika lätt i upphängda hinkar. Ner till minus fem är det helt frostfritt när det hänger. Jag fattar INTE hur, men jag tackar och tar emot.

KAN ha en del att göra med att hinkarna med plan sida som jag köpte för att kunna hänga upp är TJOCKARE än vanliga hinkar. Inte mycket, men en del, och det bidrar nog med.

Okej.... Olika temeratuter i stallen kanske? min ponny tyckte det var super kuligt med en kloss i vattnet att han lekte med den... Kanske därför det inte frös *flina*

Nu är det inte installerat ännu men jag kommer att ha elvärmdvattenkopp som sitter i ett tjockt isolerrör av plast/gummi isolerad och tempererad vattenledning fram till vattenkoppen. Så får vi se om det fryser iallfall, vi får neråt minus 30 (kortare perioder då) som kallast på vintern. Under hösten fram till nu har jag haft hinkar som står i boxarna jag fyller på med varmvatten två gånger om dagen och de är inte bottenfrusna men har en liten is hinna, hästarna har iallfall hitills petat hål på den själva.

Alexandra_W skrev:
*UPPHÄNGDA hinkar. Fryser långsammare än hinkar på golvet/bädden, ÄVEN om de som står är inpackade i halm eller så.

Jag upplever det helt tvärtom. Upphängda hinkar fryser direkt medans de som står på golvet ingosade med halm håller sig längre. Nu har vi trägolv vilket jag tror gör väldigt mycket.

LitenIsa skrev:
Någon som provat frigolitvarianten?
Ja, och det funkade riktigt bra hos mig :) . Jag hade ca 10 cm frigolit under hinkarna och kanske häften på sidorna. Hörnen fyllde jag med spån. På kvällen fyllde jag med varmt (inte hett) vatten och det frös inte alls under natten.
Tyvärr blev jag tvungen att sluta med frigoliten, hästarna tyckte den var jätterolig att leka med. hela boxarna fulla av vita smulor och ny frigolit vareviga kväll :crazy: .

guldmane skrev:
Jag upplever det helt tvärtom. Upphängda hinkar fryser direkt medans de som står på golvet ingosade med halm håller sig längre. Nu har vi trägolv vilket jag tror gör väldigt mycket.

Jag har betonggolv, men jag har också bädd, vilket gör att det är 3 dm packad spån (som brunnit ihop i botten) som hinken står på. Och bädden isolerar väldigt bra. Däremot kan det ha att göra med vilken vägg hinken står mot (yttervägg, innervägg, om den är isolerad eller ej) och så kanske.

Ser dock ingen skillnad på de upphängda hinkarna beroende på vad de är mot för vägg. Stoets är mot yttervägg (oisolerad, enkelt brädvägg med bara enkel bräda). Valackens är mot boxväggen som vetter in mot stallet. När de stod på 'golvet' (bädden) så frös valackens hink snabbare än stoets, trots att hennes var mot yttervägg. Å andra sidan 'smådricker' stoet mer så hon rör om sitt vatten mer. Valacken är mer för att dricka färre gånger men då ordentligt.

Man får nog experimentera och se vad som funkar bäst för ens hästar i ens eget stall. Plocka det som funkar av ideerna =)

Sorry, jag orkade tyvärr inte läsa igenom alla inläggen så om någon annan redan kommit på detta så kan du ju glömma att jag skrev det. Pratade med min foderrådgivare som sa att man ska hälla i lite salt i vattnet så att det inte fryser lika lätt. Vet inte om det funkar, har nämligen inte hunnit prova det. Nu bor både hon och jag i Skåne och där fryser oftast vattnet bara ute i hagen. Vet inte hur det funkar att hälla i salt i vattnet inne.
Är lite trött nu så det blev kanske lite flummigt.... :smirk:

*lånar knapp*

Tack för alla tips och råd. Jag är väldigt sugen på att testa att ställa hinken på frigolit, ska testa det. Och sen får jag hoppas att inte mina hästar oxå tycker det är kul att leka med det.

salt i vattnet har jag aldrig hört innan, funkar det så rä det ju bra. Funderar bara på om min kräsna pålle skulle dricka det om det smakar salt...

tack för alla tips.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: animalasia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 158
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka