Sleepy
Trådstartare
Ni som jobbar i skolan, hur upplever ni att det står till med kunskapen i källkritik hos barn/ungdomar i landet? Hur arbetas det med det?
Funderade efter den här artikeln om Stanforduniversitetets rapport:
"de är lättlurade offer när det kommer till att värdera informationen som sveper genom sociala medier.
”Vi hade till exempel hoppats att en mellanstadieelev skulle kunna skilja på en nyhetsartikel och en annons, eller att högstadieelever som läser om vapenlagar skulle lägga märke till att en tabell kom från en (lobby)organisation för vapenägare. På collegenivå hoppades vi att studenter, som är online flera timmar om dagen, skulle titta bortom namnet på en sajt som bara presenterar den ena sidan i en omstridd fråga, och undersöka vem avsändaren är. Men i varje fall och på alla nivåer slogs vi av studenternas brist på förberedelse för att klara av detta”, skriver forskarna.
Forskarna är särskilt bekymrade över resultaten med tanke på alla sajter på nätet som låtsas vara något de inte är, på i stort sett på alla områden.
”Om man använder internet som ”världens bästa faktakoll” för att bli smartare och mer insatt – eller ”för att förstärka sina egna fördomar och bli mer ignorant och trångsynt” - kommer att avgöras av vår medvetenhet om problemet och hur utbildningen tacklar det”, konstaterar författarna."
http://www.dn.se/ekonomi/studenter-ar-daliga-pa-att-kolla-kallor/
Funderade efter den här artikeln om Stanforduniversitetets rapport:
"de är lättlurade offer när det kommer till att värdera informationen som sveper genom sociala medier.
”Vi hade till exempel hoppats att en mellanstadieelev skulle kunna skilja på en nyhetsartikel och en annons, eller att högstadieelever som läser om vapenlagar skulle lägga märke till att en tabell kom från en (lobby)organisation för vapenägare. På collegenivå hoppades vi att studenter, som är online flera timmar om dagen, skulle titta bortom namnet på en sajt som bara presenterar den ena sidan i en omstridd fråga, och undersöka vem avsändaren är. Men i varje fall och på alla nivåer slogs vi av studenternas brist på förberedelse för att klara av detta”, skriver forskarna.
Forskarna är särskilt bekymrade över resultaten med tanke på alla sajter på nätet som låtsas vara något de inte är, på i stort sett på alla områden.
”Om man använder internet som ”världens bästa faktakoll” för att bli smartare och mer insatt – eller ”för att förstärka sina egna fördomar och bli mer ignorant och trångsynt” - kommer att avgöras av vår medvetenhet om problemet och hur utbildningen tacklar det”, konstaterar författarna."
http://www.dn.se/ekonomi/studenter-ar-daliga-pa-att-kolla-kallor/