Källkritik

Sleepy

Trådstartare
Ni som jobbar i skolan, hur upplever ni att det står till med kunskapen i källkritik hos barn/ungdomar i landet? Hur arbetas det med det?

Funderade efter den här artikeln om Stanforduniversitetets rapport:

"de är lättlurade offer när det kommer till att värdera informationen som sveper genom sociala medier.

”Vi hade till exempel hoppats att en mellanstadieelev skulle kunna skilja på en nyhetsartikel och en annons, eller att högstadieelever som läser om vapenlagar skulle lägga märke till att en tabell kom från en (lobby)organisation för vapenägare. På collegenivå hoppades vi att studenter, som är online flera timmar om dagen, skulle titta bortom namnet på en sajt som bara presenterar den ena sidan i en omstridd fråga, och undersöka vem avsändaren är. Men i varje fall och på alla nivåer slogs vi av studenternas brist på förberedelse för att klara av detta”, skriver forskarna.

Forskarna är särskilt bekymrade över resultaten med tanke på alla sajter på nätet som låtsas vara något de inte är, på i stort sett på alla områden.

”Om man använder internet som ”världens bästa faktakoll” för att bli smartare och mer insatt – eller ”för att förstärka sina egna fördomar och bli mer ignorant och trångsynt” - kommer att avgöras av vår medvetenhet om problemet och hur utbildningen tacklar det”, konstaterar författarna."


http://www.dn.se/ekonomi/studenter-ar-daliga-pa-att-kolla-kallor/
 
Jag har gett upp och är glad att jag inte har några barn. Internet är jättebra men skolan har inte hängt med, att lära ut källkritik måste börjas mycket tidigare än vad som skett de senaste åren. Vi fick börja lära oss det sent mellanstadium och då är det för sent i dagens läge med all information/desinformation som finns så lättillgängligt.
 
Eller de tecknade filmer om hur bett anses påverka hästens mun. Att man tar dem för sanning och inte klarar av att tänka att ed en tecknad film så kan man visa precis vad man vill.
 
Alltså jag skulle tro att det är bättre ställt i skolan än här. I skolan är väl källkritik något man åtminstone försöker lära ut. Här på buke verkar många tro att källkritik är "nä jag tror inte på något jag läser". De som säger så, verkar också vara de minst samhällsorienterade. No shit ...
 
Ni som jobbar i skolan, hur upplever ni att det står till med kunskapen i källkritik hos barn/ungdomar i landet? Hur arbetas det med det?

Det är min uppgift att jobba med källkritik med mina elever så jag vet inte jag kan säga något om "hur det står till". Däremot hoppas jag givetvis att när eleverna lämnar min skola och undervisning så står det bra till. Men det är så att för en hel del elever hamnar källkritiken rätt långt ner på listan över vad som måste prioriteras, att kunna läsa och förstå texten kommer för mig i första hand.

Jag jobbar på olika sätt med det. Ibland gör jag något moment som bara handlar om källkritik på olika sätt men det kommer upp väldigt ofta under lektioner ändå. Jag brukar till exempel fråga om ett svar är rimligt, var hittade de den informationen, vem står bakom den källan och så vidare. Jag skulle gärna jobba mer med det men ibland råder tidsbrist.
 
Jag har precis läst samhällskunskap på gymnasienivå. Där var källkritik åtminstone 25% av kursen. Så det finns hopp ;)
 
Jobbar i gymnasieskola med bland annat undervisning i källkritik, och den uppfattningen jag har är att om man ber dem fundera över en hemsida tex så kan de avgöra vad det är för typ av sida ganska snabbt. Problemet är väl mer att många av dem inte funderar så mycket på det i vardagen. Men - ungdomarna jag jobbar med är väldigt olika, det går egentligen inte för mig att avgöra hur det står till med ungdomars källkritik i allmänhet.
 
det kommer upp väldigt ofta under lektioner ändå. Jag brukar till exempel fråga om ett svar är rimligt, var hittade de den informationen, vem står bakom den källan och så vidare. Jag skulle gärna jobba mer med det men ibland råder tidsbrist.
Intressant. :up:
 
Personligen ger jag inte mycket för sociala medier som nyhetskälla, det mesta är bara skitsnack i sin lite mer moderna form. Vi är inte, som bekant, inga kunder hos Facebook, Twitter eller Google(eller Bukefalos) utan bara produkter i amerikanska storföretagens tjänst, ivrigt påhejad av lokala näringslivet och staten.

Frågan är vilken media eller medieformat ska man lita på? Före tiden var det inte så värst mycket att välja på och jag misstänker att allra flesta av min generation(60-talister) litar på, iallafall till viss nivå "gammelmedia", dvs dagstidningar och Claes Elfsberg(SVT).;)

Frågan är dock om man kan lita på dessa heller: presstödet har väl länge sen passerat en halv miljard och frågan är hur opartiskt(eller inte) är medieformat vars existens är helt beroende av statlig pengar? Även SVT är via Förvaltningsstiftelsen helt beroende av regering vad gäller innehållet. Vi får väl tacka Janne Josefsson som iallafall försöker granska makten och offentlig sektor, även det kanske inte är så värst enkelt alla gånger såga grenen man själv sitter på.

Så på tal om källkritik, vad får ungdomarna lära sig att lita på? "Vi är i Sverige, vi har fri press"? Eller ser man statliga nyhetsrapportering som opartiskt och ovinklat?
 
Personligen ger jag inte mycket för sociala medier som nyhetskälla, det mesta är bara skitsnack i sin lite mer moderna form. Vi är inte, som bekant, inga kunder hos Facebook, Twitter eller Google(eller Bukefalos) utan bara produkter i amerikanska storföretagens tjänst, ivrigt påhejad av lokala näringslivet och staten.

Det där är en sån där typisk missuppfattning vad gäller källkritik. Du kan visst lita på sociala medier - om det är medieföretagen du läser när de använder sociala medier.

Källkritik är inte att avfärda något du läser på sociala medier. Källkritik är att kolla vem som lagt det du läser där, och värdera den källan.
 
Jag hänger inte med. Ska man alltid lita på medieföretag? Länka gärna till något konkret så gammal stallpojke får något handfast att fundera på.
 
Jag hänger inte med. Ska man alltid lita på medieföretag? Länka gärna till något konkret så gammal stallpojke får något handfast att fundera på.
Det jag säger är att källkritik är att lära sig skilja på de som använder sociala medier, och värdera själva källan, inte det sociala mediet. Att kunna skilja på DN och Petterssons blogg är att ha källkritiskt medvetande.

För länkar kan du se @Sleepy s till och om Viralgranskaren i två tidigare inlägg.
 
På högstadiet där jag jobbat är det svagt med källkritik. Många elever kan, om de pressas, göra någon form av fakta-check men struntar i det steget. Mycket lättare att bara ta första resultat på Google.

Vår kommun var en av de första med att ge varje elev en dator, och många lärare litar på att eleverna kan hantera den, för de haft den sen lågstadiet. Tyvärr fungerar det inte så, och flera undersökningar har visat att eleverna på högstadiet, nu, är sämre på att använda internet för att tex söka fakta samt att bedöma trovärdigheten hos källorna, än elever för 10-15 år sedan, som bara precis 'börjat' med att använda dator och internet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp