Kallhyra eller helinackodering?

Jiovedi

Trådstartare
Jag visste inte alls vart jag skulle lägga detta inlägg så provar här.

Det är såhär att jag och sambon skall köpa en hästgård med 7boxplatser och har tänkt oss att hyra ut 5 av dessa. stallet ligger nära intill ridhus (skrittavstånd), bra ridvägar, mini bana på gården, möjlighet att duscha häst, varm och kallt vatten, varm sadel kammare m,m
vi hade tänkt oss en kallhyra kring 1000kr och då ingår in och utsläpp må-fre.

om vi får alla dessa 5 boxar uthyrad så får vi ju in 5000kr i månaden. vad skall vi då betala i skatt/moms? ska vi ha firma eller ta de som hobbyverksamhet? gården är en jordbruksfastighet och vi kommer arrendera en del hagmark.

vi har verkligen noll koll på detta och skulle bli oerhört tacksam om någon kan förklara för oss hur de ligger till med detta med skatter och avgifter/moms mm.

alternativ att vi skulle kunna tänka oss att ta helinackordering och då med boxplats, hö, strö och in & utsläpp/fodring må-fre för en kostnad på 2100kr
man lär ju tänka på att hö, spån, bortforsling av gödsel, arrendet mm kostar.

hur räknar man? någon som kan hjälpa oss?
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

För mig är helinackordering inklusive allt, inga pass, ingen mockning.
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Jag tycker att ni ska tänka affärsmässigt. Är det ens lönt att hyra ut till så låga priser?

Min tolkning är att att om fastigheten är jordbruksfastighet är det en inkomst av fastigheten/firman och därmed redovisningsskyldig i denna verksamhet. Är rörelsen momsregistrerad ska momsen betalas in till SKV. Det innebär att ni får behålla 800 kr av 1000 kr. Alt. 1680 kr av 2100 kr. Sedan är det bara att räkna baklänges hur mycket som ska ingå, d v s max antal ströbalar, grovfoder etc. Och vad som blir över.

Ökat slitage ska man ta hänsyn till, ökad elomkostnad, omaket att ha folk som springer hemma. Hagar ska stängslas, hästar tar sönder saker som ska ersättas. Underhåll av stallar och övrig anläggning som hästarna sliter.
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Jag tycker att ni ska tänka affärsmässigt. Är det ens lönt att hyra ut till så låga priser?

Min tolkning är att att om fastigheten är jordbruksfastighet är det en inkomst av fastigheten/firman och därmed redovisningsskyldig i denna verksamhet. Är rörelsen momsregistrerad ska momsen betalas in till SKV. Det innebär att ni får behålla 800 kr av 1000 kr. Alt. 1680 kr av 2100 kr. Sedan är det bara att räkna baklänges hur mycket som ska ingå, d v s max antal ströbalar, grovfoder etc. Och vad som blir över.

Ökat slitage ska man ta hänsyn till, ökad elomkostnad, omaket att ha folk som springer hemma. Hagar ska stängslas, hästar tar sönder saker som ska ersättas. Underhåll av stallar och övrig anläggning som hästarna sliter.


Då ska vi nog köra på att endast ta kallhyra och då får dem inhyrda sköta in och utsläpp helger och så sköter vi de vardagar. Här så kan man inte ta mer än 1000kr i kallhyra. Även fast det är nära till flertal ridhus (skritt avstånd till ett)

Hur är det med dessa 800kr, skall dem läggas på ett konto eller kan vi använda dem till att försöka lägga mer på lånen eller rust eller dyl på huset? Jag tror ej gården är driven som jordbruk utan dem som ägt den innan har nog kört mer som hobby! Gäller samma regler där? Att vi betalar 20% av de vi får in?

Tusen tack för era svar :-)
Med vänliga hälsningar Annelie
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Har en till liten fråga , om vi skulle ta detta på jordbruket och betala momsen där igenom får vi så dra av kostnaderna för våra egna hästar ? Exempelvis momsen på Hö, skoning, spån, veterinär, försäkring mm? Ursäkta alla dumma frågor men jag är lite Kalle bakom hörnet när det gäller detta :-/

Och dessa pengar vi får kvar efter moms kan vi lägga dessa på häst kostnaderna och exempelvis tillbyggnad på gården, hag byggnad , en traktor mm?
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Kallhyra är ju just kallhyra. Dvs boxen ungefär. Ingår det pass, då är det en halvinackordering av någon sort.
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Vill ni tjäna på det eller bara göra det för skojs skull?
Det är bra att tänka igenom, för många gör mycket gratisarbete för att det ens ska gå att hyra ut utan att hyrorna anses bli för höga/oattraktiva tyvärr. Det och att folk sällan vill betala vad det egentligen kostar

Jag hade inte hyrt ut för 5.000kr/månaden och samtidigt erbjudit in/utsläpp 5 dagar i veckan..lönsamheten där känns som i princip noll och mycket gratisarbete.

Jag hade hellre hyrt ut med bara kallhyra isf för det priset och låtit hyresgästerna ordna allt själva i så fall, dvs enbart hyra för box/hage/slitage.
Foder,strö, tjänster osv fick de ordna själva alternativt att det var till självkostnadspris efter förbrukning.
Ska du ändå ha det du tänkt erbjuda är en hyra på minst 2.000:-/månad per box exkl tjänster mer skälig tycker jag, med tjänster kanske runt 2.500:- (att erjbuda in och utsläpp, dvs både och är ganska exklusivt anser jag iaf) och ni måste ju tänka på att ni blir väldigt bundna till åtagandet att ta in/ut varje dag också..det måste ju göras varje dag oavsett väder, trötthet, tidsbrist och kanske sjukdom i vissa fall..(folk vill ha det de betalat för)..en anledning till att jag aldrig skulle erbjuda det, för mycket arbete mot för lite lön ;)

Så här tycker jag upplägget är vanligt i mitt närområde:
Halvinack: (brukar ingå utsläpp + morgonfodring vardagar/insläpp på schema samt helger mellan hyresgäster, ibland lunchfodring även på vardagar men ofta det även schemalagt hyresgäster i mellan, begränsad mängd grovfoder och i vissa fall strö)kostar här runt 1500-2500:- beroende på läge och vad som ingår
Helinack kostar säkert minst 3-4000:- och är relativt ovanligt
 
Senast ändrad:
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Kallhyra är ju just kallhyra. Dvs boxen ungefär. Ingår det pass, då är det en halvinackordering av någon sort.

Så är det definitivt, kallhyra i ordets bemärkelse är kostnaden för själva boxen/hyresplatsen, ingår tjänster så som ut och insläpp är det INTE kallhyra, så det borde TS ta i beakning för priset ska då självklart ligga högre än det man tänkt om man pratar ordets bemärkelse av ren kallhyra.
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

*KL*

Är det inte så att om man har verksamhet och hyr ut boxar, och tar undan några boxar för eget bruk, då måste man betala förmånsskatt för de boxar man använder själv?

I så fall är det en kostnad att ta hänsyn till, när man räknar på om inkomsten är bra nog för att man ska vilja hyra ut boxar.
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Jag tror det beror på hur pass stor vinst man gör av att hyra ut, att man får ha upp till ett visst belopp innan man är skyldig att skatta. (kan ha fel)
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Nej, all inkomst ska beskattas. Sedan ser det olika ut om man gör det i bolag eller som privatperson (hur och när man deklarerar etc).

Om man hyr ut hela stallet till sin verksamhet, eller om verksamheten äger fastigheten, ska man förmånsbeskattas för det man utnyttjar privat.
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

När och hur är det som det skiljs från att vara hobby/näringsverksamhet då
och är det verkligen samma andel som man ska skatta på?

många kör ju svart vet jag för att det aldrig skulle gå att hyra ut vitt (bara en till tanke kring detta m prissättningen och konsten att få det att gå runt, vad marknadsmässiga priser borde vara etc)
 
Senast ändrad:
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Jag förstår faktiskt inte vad du frågar om i första stycket. Har du en näringsfastighet är ju hela fastigheten en inkomstkälla och inkomster ska deklareras i verksamheten.
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Kan ju vara så att jag missuppfattat det, men jag har hört talas om att det kan bli skillnad i om det är hobbyverksamhet eller näringsverksamhet.
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Skiljer det på vem som har ansvaret för hästen/hästarna om det är kallhyra eller halv/helinackordering?
 
Sv: Kallhyra eller helinackodering?

Nu tänkte jag mera på om hästägaren dumpar hästen hos TS/ej betalar hyran....
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 948
Ekonomi & Juridik Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här. Än så länge så har de stått...
2
Svar
26
· Visningar
4 481
Senast: Casacha
·
Anläggning 1. Ett eget stall som ni får husera över som ni själva vill (du & en riktigt nära kompis) i stort sett i alla fall, ni hyr det så vissa...
Svar
12
· Visningar
1 882
Senast: YorkWann
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 360
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp