"kalle-anka fötter"

I

islands_lover

Med tanke på ena tråden här nere.. om dennna passar bättre på avel, snälla flyttad en då... TPFH

Min killes fötter växer så, från vem kommer detta anlag??

hans stam;

E; Áll frá Kýrholti
EE; Ófeigur 882 frá Flugumýri
EEE; Kolskeggur frá Flugumýri
EEU; Kongála frá Flugumýri
EU; Skessa frá Fremri-Hundadal
EUE; Trölli frá Fremri-Hundadal
EUU; Blesa frá Fremri-Hundadal

U; Skjóna frá Bakkakoti
UE; Ási frá Bakkakoti
UU; Stóra-Jörp frá Bakkakoti
UUE; Sokki frá Bakkakoti
UUU; Gjörd frá Bakkakoti

Sv: "kalle-anka fötter"

Det behöver inte vara ett anlag, istället kan det handla om din hovlslagares handlag. ;) Min erfarenhet är att det hänger på den som verkar och skor i mångt och mycket, samt hur långa intervaller man har.

Senast ändrad:

Jag har också en häst därifrån efter All och hennes fötter är inte så.När hon kom var hon inte verkad fast de såg jättefina ut hovarna och hennes kompis efter en annan hingst men från samma ställe såg för eländig ut.Kalle Anka var ett bra uttryck.

// Åsa

Var glad över att du har en häst vars hovar är friska och växer bra.
En anan sitter med en häst vars hovar växer i snigelfart

islands_lover skrev:
Med tanke på ena tråden här nere.. om dennna passar bättre på avel, snälla flyttad en då... TPFH

Min killes fötter växer så, från vem kommer detta anlag??

hans stam;

E; Áll frá Kýrholti
EU; Skessa frá Fremri-Hundadal
EUE; Trölli frá Fremri-Hundadal
EUU; Blesa frá Fremri-Hundadal

U; Skjóna frá Bakkakoti
UE; Ási frá Bakkakoti
UU; Stóra-Jörp frá Bakkakoti
UUE; Sokki frá Bakkakoti
UUU; Gjörd frá Bakkakoti

Det vet jag inte för jag har ingen aning om formen på hoven på dessa hästar. Men däremot har jag sett att vissa hästar föds med små,trånga och höga hovar samt djupa strålfåror och de kräver en annan verkning än de som föds med stora, platta och grunda hovar, anfötter. Det är inte bara islandshästen som varierar i sitt hovanlag. Samma bland fullbloden som brukar vara antingen eller. Det sägs att de små, höga och hårda hovarna kommer från raser som utvecklats i bergiga trakter med de platta hovarna utvecklats på ställen med mjuka marker som myrar. De platta hovarna ger ett mindre tryck och därmed sjunker hoven ner mindre i blöta och mjuka marker. Islandshästen är som bekant egentligen en blandning av flera raser och säkert har också de olika särdragen gynnats i olika delar av Island. Det finns både rena bergstrakter och stora myr- och våtmarker i mer platt terräng på Island.

Tro mig, Kalle-anka fötter har inget med anlag att göra. Det beror endast på att du, eller din hovslagare (vem som nu verkar) inte håller in hovväggen utan låter den flyta ut. Utflutna fötter är ett tecken på att hovben och hovvägg inte sitter ihop (lamellerna har släppt) vilket gör ont och är farligt. (Jämför med att någon sakta drar ut din nagel uppåt) Fång är precis samma sak.

Ta fram raspen och fila in hoven så att den blir rak. (Detta förändrar dock inte tillståndet inuti hoven, men det stimulerar den att växa rätt och lamellerna kan haka i varandra igen.)

Gazzan skrev:
Var glad över att du har en häst vars hovar är friska och växer bra.
En anan sitter med en häst vars hovar växer i snigelfart

Ursäkta, men Kalle-anka fötter är väl ändå inte nått man kallar friska hovar. Inte heller kan man säga att de växer bra, eftersom de växer fel.

Och anledningen till att din hästs hovar växer långsamt, KAN vara att de inte stimuleras tillräckligt - alltså, hästen rör sig för lite, är verkad felaktigt eller får för lite blod. (notera att jag sa KAN, bero på.. jag känner inte din häst och vet inte hur hans hovar ser ut..)

om det har med hovslagaer att göra, hur kommer sig då att han är den enda av våra hästar som ser ut så?? och denna hovis har vi haft länge...

vid halva intervallen (vid 4 veckor ungf.) så börjar hoven flyta utåt istället för växa rakt ner.. om ni förstår..

islands_lover skrev:
om det har med hovslagaer att göra, hur kommer sig då att han är den enda av våra hästar som ser ut så?? och denna hovis har vi haft länge...

vid halva intervallen (vid 4 veckor ungf.) så börjar hoven flyta utåt istället för växa rakt ner.. om ni förstår..

Om man säger så här, en kompis hade en bra hovslagare till sin häst. Ändå hade pållen Kalle fötter utan dess like, hon bytte sen till samma hovslagare som jag hade till mina pållar, nu ser hästens hovar riktigt normala ut. Denna hovslagare var absolut inte dålig, men just detta problem fick han helt enkelt inte bukt med.

Heimir skrev:
Tro mig, Kalle-anka fötter har inget med anlag att göra. Det beror endast på att du, eller din hovslagare (vem som nu verkar) inte håller in hovväggen utan låter den flyta ut. Utflutna fötter är ett tecken på att hovben och hovvägg inte sitter ihop (lamellerna har släppt) vilket gör ont och är farligt. (Jämför med att någon sakta drar ut din nagel uppåt) Fång är precis samma sak.

Ta fram raspen och fila in hoven så att den blir rak. (Detta förändrar dock inte tillståndet inuti hoven, men det stimulerar den att växa rätt och lamellerna kan haka i varandra igen.)

Förklara då varför islandshästar som växt upp fritt på Island och aldrig varit skodda har så olika hovar? Dessutom håller jag inte med dig eftersom just de med platta hovar är betydligt tåligare mot tex hålvägg, växer snabbare i fötterna och är de som snubblar minst. Och jag pratar hela tiden oskodda hästar! Dessutom verkar de vara hållbarast också och ha mindre problem med leder och värk i 20-årsåldern. Min hovslagare ansåg att de trånga hovarna däremot vållade smärta och av det jag sett verkar de oftare ha problem med leder och ben vid 15-20 års ålder.

Grundproblemet vill jag ha till att det är ärftligt men sedan kan givetvis en hovslagare förändra hovens form. Men jag vill då rakt inte ha den förändrad i den riktningen att trakten blir högre, hoven smalare och trängre och förlorar sin svikt. Har aldrig haft problem med stora platta hovar som flyter ut, inte "normala" hovar heller men däremot med trånga hovar! Dem gör man allt för att få till att flyta ut mer så hovmekanismen funkar bättre! Och det märks direkt på travsteget när man lyckas för de trånga hovarna ger ett kort och pjättigt steg. Spring i högklackade smala skor själva och ta ut steget om ni kan! :cool:

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Dessutom håller jag inte med dig eftersom just de med platta hovar är betydligt tåligare mot tex hålvägg, växer snabbare i fötterna och är de som snubblar minst. Och jag pratar hela tiden oskodda hästar! Dessutom verkar de vara hållbarast också och ha mindre problem med leder och värk i 20-årsåldern.

Platta hovar är ju heller inte bra, och de är ju platta just för att de växer mycket; sulan är på något sätt irriterad och försöker skydda de inre delarna genom att växa febrilt. Detta ger en tjock sula och hoven blir således platt, undertill.

Eller hur menar du med platt? Att den flyter ut och blir kalle-anka? Detta skapar i så fall extrema krafter på hovväggen, hästens överrullning påverkas negativt, och jo jag skulle visst säga att leder och ligament påverkas negativt. Och varför växer den snabbt? Jo, jag skulle tro att det är för att hoven förgäves försöker växa korrekt, men om man inte verkar bort utflytningarna kommer den fortsätta att ha en brytpunkt mitt på hoven där den växer utåt. Hoven försöker kompensera med att tillverka friskt horn, som även detta bryts av pga. de yttre krafterna. Ond cirkel har skapats.

Den tåligaste hoven som fungerar bäst är ju den som är utan utflytningar och konkav inuti. Det är då hovmekaniskmen fungerar optimalt och överrullninger sker som den ska. Sen är det ju inte sagt att bara för att hoven ser korrekt ut utanpå, att den även är korrekt inuti. Men om båda delarna stämmer så har du en optimal hov i det läget.

sambaengi skrev:
Förklara då varför islandshästar som växt upp fritt på Island och aldrig varit skodda har så olika hovar?

Jo jag skulle säga att andra medfödda delar spelar in. Benställning framför allt! En inåttåad häst sliter hoven annorlunda jämfört med en uttåtåad exempelvis. (Dock kan många benställningar korrigeras om man börjar verka hovarna korrekt i tidig ålder. Låter man de dock bara växa kommer hela tiden den dåliga benställningen att försämras då hovarna anpassar sig efter det.)

Jag tror att om alla hästar gavs samma förutsättningar från födseln, samma verkning etc, så skulle nog alla har en lika bra chans att få bra hovkvalitet, tåliga hovar m.m. Sen skiljer sig hovarna lite mellan raser - i storlek och om de är anpassade efter vått eller torrt klimat etc, men jag tror inte att det finns gener för kalle-anka fötter. Detta är endast ett tecken på felaktig verkning.

islands_lover skrev:
hans stam;

Ursäkta att jag frågar, bara en parentes, då jag nu såg att din häst har många förfäder från Flugumýri... De hästar jag känner från den gården (även ryktet säger det här) är lite smått galna. Missförstå mig inte.. kanske jag skall säga svårhanterade och lite stressade. Är så fallet med din med? Nu kom ju inte han direkt från Flugumýri förstås.

Jag är bara nyfiken.

Heimir skrev:
Jo jag skulle säga att andra medfödda delar spelar in. Benställning framför allt! En inåttåad häst sliter hoven annorlunda jämfört med en uttåtåad exempelvis. (Dock kan många benställningar korrigeras om man börjar verka hovarna korrekt i tidig ålder. Låter man de dock bara växa kommer hela tiden den dåliga benställningen att försämras då hovarna anpassar sig efter det.)

Jag tror att om alla hästar gavs samma förutsättningar från födseln, samma verkning etc, så skulle nog alla har en lika bra chans att få bra hovkvalitet, tåliga hovar m.m. Sen skiljer sig hovarna lite mellan raser - i storlek och om de är anpassade efter vått eller torrt klimat etc, men jag tror inte att det finns gener för kalle-anka fötter. Detta är endast ett tecken på felaktig verkning.

Nu har jag haft många islänningar och fött upp ett antal stycken samt haft samma hovslagare. Jag har inga inåttåade hästar utan de har raka ben eller är något utåttåade och jag har väldigt platta hovar på de som är efter ett visst sto som har en rak och bra benstälning och mycket bra hovar men de växer mycket och får verkas tätt. Jag har gett alla samma chanser från födseln och vi börjar verka (raspa) vid ca en månads ålder och därefter varje månad första året, men både jag och hovslagaren är helt överens om att hovform, kvalitét och växtsätt nedärvs! Det syns redan på fölen vilken hovform de kommer att växa efter, jag lovar! Bland de andra hade jag ett sto med snarlik benställning som har väldigt trånga hovar och därmed är bunden i traven. Hennes avkommor får tyvärr också ofta trånga, höga och smala hovar. Här får vi verka annorlunda för att motverka att man får en "stängd" och oelastisk hov. Sedan har jag ett par pärlor som växer jämnt och bra och har jättebra hovar och de har uppenbart ärvt sin fina hovkvalitét efter sina fäder som båda har 9 på hovar, trots att de är födda på Island och växt upp fritt och fått hovskötsel därefter. Jag vet också att man inom halvblodsaveln hade problem med att vissa hingstar nedärvde dålig hovkvalité. Jag har aldrig hört en hovslagare säga nnat än att hovform, växtsätt och hornkvalité nedärvs. Kan säga som så att benställningen har varierat från rak till svagt utåtåad på såväl de hästar som är plattfotade, trånga som de som har mer "normala" hovform. Och höga hovar är absolut inget att föredra!

Skillnaden mellan dessa ston är att den plattfotade växer mest i tån medan den trånga växer mest i trakten!Så dina teorier tror jag inte på! givetvis nedärvs hovegenskaper också! Det är det som skapar de olika hovformerna!

Heimir skrev:

Tiden för redigering gick ut så jag kompletterar här nedan:

Sedan har jag ett par avelspärlor som växer jämnt och bra och har jättebra hovar och de har uppenbart ärvt sin fina hovkvalitét efter sina fäder som båda har 9 på hovar, trots att de är födda på Island och växt upp fritt och fått hovskötsel därefter. Dessa ger också avkommor med bra hovform.

En annan sak som påverkar hovkvalitén är faktiskt hornfärgen. Jag har dålig erfarenhet av vita hovar. Inte sällan kan man få problem med melerade och randiga hovar. Silverfärgade hästar har mycket vitt i hoven första åren men precis som de mörknar på kroppen så mörknar också hovarna mer och mer. De kan ha sämre kvalité de första 3-4 åren men sedan rättar det till sig. Det är framför allt större känslighet för bärrandsröta och hålvägg vilket antagligen beror på att hornet är ojämnt pigmenterat och därför olika starkt vilket gör att det kan bli mikrisprickor och inkörsport till röta. I denna teori har jag både min veterinärs och min hovslagares stöd.

Heimir skrev:
Ursäkta att jag frågar, bara en parentes, då jag nu såg att din häst har många förfäder från Flugumýri... De hästar jag känner från den gården (även ryktet säger det här) är lite smått galna. Missförstå mig inte.. kanske jag skall säga svårhanterade och lite stressade. Är så fallet med din med? Nu kom ju inte han direkt från Flugumýri förstås.

Jag är bara nyfiken.

Eftersom min har samma stam svarar jag också.
Nej hon är inte galen.
Verkar lite väl lugn faktiskt, men jag hoppas det blir mer sprutt när jag kommer till ridning.
Men såhär långt är hon hur cool som helst,att lasta etc.Dessutom trodde jag att hästar efter Ofeigur 882 var jättevanligt så det vore nog allmänt känt om alla med han i stammen var galna.
Jag har haft förmånen att känna en hingst efter honom också och det var en häst med otroligt stabilt psyke.Mycket trevlig.En hingst som tävlat en del och är bra till familjehästavel.Kan väl inte bli bättre??

// Åsa

FannyN skrev:
Nej hon är inte galen.
Verkar lite väl lugn faktiskt, men jag hoppas det blir mer sprutt när jag kommer till ridning.
Men såhär långt är hon hur cool som helst,att lasta etc.Dessutom trodde jag att hästar efter Ofeigur 882 var jättevanligt så det vore nog allmänt känt om alla med han i stammen var galna.
Jag har haft förmånen att känna en hingst efter honom också och det var en häst med otroligt stabilt psyke.Mycket trevlig.En hingst som tävlat en del och är bra till familjehästavel.Kan väl inte bli bättre??

// Åsa

Det är väl mest Freyr frá Flugumyri som gett lite knepiga avkommor som dessutom har en jädra massa vilja. När hans lynne slår igenom då kan det bli jobbiga hästar har jag märkt. Känner till några stycken och hans lynne passar inte mig och jag vill inte avla på det blodet alls! Inte sällan verkar dessa vara av typen "jag kan springa ihjäl mig" i viljan och rentav farliga för sin egen hälsa när de rids! Har sett mer än en som fortsatt springa trots att de varit nära att gå omkull av trötthet. Det känns inte riktigt sunt i min värld...

FannyN skrev:
Nej hon är inte galen.

// Åsa

Min är inte galen, hur lung i hantering som hellst, med en tjurskalle att rida.. man får inte vara räddhågand ;)

då har min fått en gnutta av det.. men inte fullt ut.. känsligt, fjollig, tjurig och trevlig.. i en salig blandning..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka