Kallblodstravare utan frysmärkning?

B

Billigurka

Hästen är en 9-årig valack, kallblodstravare, som har gått en del på trav med ganska bra resultat (dock inte startats de senaste två åren), och nu har jag en liten fråga ang. frysmärkning...
Han har ingen frysmärkning, som ju behövs när man kollar att hästen verkligen är den som ägaren säger att det är.
Det är väl ett krav på att travhästar måste vara frysmärkta om de nu var menade att startas?
Det är nämligen så att jag kanske kommer köpa den här hästen, och jag undrar om det kommer bli något framtida problem med att han inte är frysmärkt, även om jag nu bara tänkt ha honom till ridning och inte till trav?
Jag känner hästen sen 4 år tillbaka, och signalementet på travsport.se stämmer ju helt in på honom.
Skulle man kunna frysmärka honom nu som 9-åring, OM det nu är så att det behövs? :S

Skulle bli glad för svar! :)

Sv: Kallblodstravare utan frysmärkning?

Han kanske är chipmärkt?
Tyvärr vet jag inget om reglerna för frysmärkning. :(

jag har tyvärr själv ingen aning om vad som gäller. men om du ställer frågan på travforumet så är nog chansen att någon vet större :)

jag kan svara ;)

Är hästen född i sverige för det första? inte alla länder frysmärker på halsen, en del chipmärker, andra "tatuerar" på insidan av en läpp bla.

Sen är det ofta så att frysmärkningen inte tar, har sett många fall - har även ägt en själv. Min vart tom ommärkt utan att det tog iallafall. Man går på signalement när frysmärkning inte syns vid identifiering på travet.

Att det ska bli några problem i framtiden har jag mycket svårt att tro.
jkag tycker istället du ska vara glad att märkningen inte syns - då kan du slippa höra mycket av de fördomar som finns.

Tror knappast ngn har fördomar om kallblodstravare, med eller utan märkning, till skillnad mot varmblosditon. Däremot så vet jag inte hur de gör i Norge, om de frysmärker eller inte, är han norsk?

Är han norskfödd? Norska travare frysmärks inte. Det finns många norska importer i Sverige, det skall stå på travsport.se under "uppfödare". Annars så blir det inga problem, är det inte problem nu när han startar lär det inte bli det när han slutar tävla.

Han är förmodligen Norsk, är han efter Elding? Kolla stamtavlan, Norska hästar frysmärks inte, har själv en 9-åring efter Elding. Toppen häst:love:

Tack för alla svar! :)
Ja, han är född i Norge, så då antar jag att det är anledningen till att han inte är frysmärkt :P
Haha, det där om fördomar mot travare tänkte jag också på, för om ingen ser märkningen så kanske folk inte bryr sig lika mkt. x)
Nä han är inte efter Elding, utan han är efter Järvsöfaks ;)

E han norsk är han antagligen brännmärkt i överkäken eller i en läpp försök o kolla om du ser nåt där-
Har haft o göra med norska hästar och de har varit märkta i munnen

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 673
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka