Min Lukas är en väldigt trevlig nybörjarhäst. På honom sätter jag upp alla rid-rädda som vill känna på en ändå ganska lydig häst.
Men jag tycker kanske inte att han är helt representativ för rasen.[/QUOTE
Jag har två kallblodstravare hos mig. De är olika.
Min är en bestämd men ganska lat herre. Han inser snabbt om han inte behöver jobba, och låter då bli. Han är helt fantastisk i hanteringen, trevlig och vänlig. Det skulle inte falla honom in att springa fortare än han måste (vilket är skälet till att han blev pensionär från trav som fyraåring). Men viljestark - ja, det tycker jag att han är.
Den andra, som är mer eller mindre tillfälligt placerad hos mig, är lagom pigg, lite svårstoppad i galopp ute längs vägarna men det handlar mycket om att han är lite obalanserad än så länge så det går i raskt tempo. Även han är lätt i hand. Han är mer stresskänslig och ägaren har åkt av när de missat i kommunikationen vilket lett till att hästen "stuckit" i panik på ridbanan. Ingen hetsporre, inte svårhejdad men lite speciell i kommunikationen på så sätt att han gillar mig men har varit väldigt avvaktande mot andra människor.
Min kompis har en, som var en riktig svårhejdad hetsporre.
Jag förmedlade en fjärde till en kompis. Ganska lat men med väldigt fint steg när hon väl kommer i arbete. Väldigt tuff i hantering, särskilt när det gäller hovslageri, och har en benägenhet att vilja kliva rakt över människan om hon inte har skäl att respektera människan.
Ytterligare en kompis har en, som är ganska lagom i framåtdriv, men som är stenhård i hantering. Går över folk utan minsta tvekan, och kan välja att strunta i bett vid uteritter.
Grannen hade en - som gjorde utfall och attackerade när grannen skulle hämta den i hagen.
Så av de sex kbl-travare jag haft direkt kontakt med, är det egentligen bara min som är helt okomplicerad - men han hade ju gjort sig omöjlig som travhäst först och hunnit flytta mellan flera tränare innan man sålde honom som ridhäst. Han sparkade efter kusken när man försökte få fart på honom...
Tipsa din vän om pellhambett. Min lyckades aldrig o inte nu heller sticka med mig då.
Och min kan man heller inte använda spö till för då blir hon vansinnig.
Och ibland ligger det lite i det där att om hästen inte vill, så går det inte.
Så att den protesterade när dom ville ha fart, då var den inte på det stället den borde vara.
Min är hyfsat duktig på bana- men hon hatar det. Så efter ett tag så går hon helt enkelt inte.
Men i skogen har det aldrig hänt