Kallblod (större)

Liten

Trådstartare
Kanske lite dum fråga nu, men funkar de lite större kallbloden i distans? allstå generellt sett.

mina ekonimiska förhållanden (elr vad man ska säga..) har ändrats en hel del. Jag betalar hästen, försäkring, viss utrustning samt hovslagare. Mamma betalar stall, foder o.s.v..(resten). har snöat in på tanken att kanske köpa ett kallblod..har alltid varit "kär" i dem på nåt sätt, om ni fattar, de är ju lite speciella :love: . vill som sgat ha en större häst, helst runt 160-180cm i mankhöjd tror jag. tänker mig ett lite smäckrare kallblod (finns ju bland både tinker, irish cob och shire...).

nån som rider lättare distanser (eller varför inte längre?), med kallblod?

kram //Louise

Sv: Kallblod (större)

Hejsan! Ja rider ett kallblodtravarekorsning med 50%bruksnordis i sig.. Sven 'är väl ett begrepp nu inom distansvärlden.. Så du kanske vet vem han är.. Han är iallafall 1,62 hög.. Och det har funkat utmärkt med honom på de längre distanserna.. upp till 120km.. Vår första 120km tävling genomförde vi förra året och kom 3:a bland alla araber m.m. .. Sen har han gjort 2 tolvor till.. och vårt mål är en 160km tävling.. ;) Han håller bra tempo.. och gillar att vara ute och tävla.. Nackdelen är väl att kallbloden har lite svårare att gå ner i puls, och har svårare med värmen.. Så är dom ju tyngre med.. Och det sliter väl en hel del på benen.. .. Sven har iofs aldrig varit skadad.. och detta är hans 4:e sässong nu iår.. .. Förra året tog vi vandringspriset idistans på flest godkända distanskm på samma häst med samma ryttare.. som vi delade med en annan inom distansen.. .. Fast större tyngre hästar som Shire och tyngre nordisar är väl mindre lämpade till distans.. Visst kan dom klara dom korta distanserna.. .. Men ett smidigt kallblod går alldeles utmärkt.. .. Det är vad jag har erfarenhet av iallafall.. Lyck till:)

Om jag var du så skulle jag titta på hur hästen i fråga rör sig, om den rör sig lätt och ledigt eller om den är tungjobbad, slår i marken tungt m.m.

En av de viktigare sakerna i Distans är att hästen rör sig lätt och ekonomiskt, inga stora rörelser utan att den snarare joggar fram hela tiden, det ska se enkelt ut om du förstår vad jag menar.

Har sett en del kallblod, b.la. Sven och en del Nordsvenska travare som funkat bra i Distansen, de lägre klasserna då.
Även sett några Tinkrar som gått 5 milare.

(Detta är vad jag sett på tävlingar jag varit på.)

Har själv ett varmblod på 160 cm som ser mera ut som ett grovt halvblod men han rör sig lätt och ledigt och är förvårnatsvärt lätt och smidig i sina gångarter.

Så titta på individen och inte rasen.

Har hört talas om honom :) (har ärligt talat ingen jättekoll, är nybörjare :p ) . Vad kul :banana: !!

tack för alla tips!! då fattar jag ungefär vad jag ska vara lite extra noga med i "jakten" :) :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka