kallblod med för mycket hull

isa__

Trådstartare
Har ett 6-årigt kallblodssto som står på lösdrift nu med enbart fri tillgång på hösilage och vill helst behålla henne där. Tränar henne 5-6 dagar/v både i vagn och ridträning. Men hästskrället ökar ist för att tappa vikten, hon är inte "smällfet", men ja, för fet.
Vad gör man? Måste jag ta bort den fria tillgången? Träna ännu hårdare?
Kör henne 8-11km 4-6 dgr i veckan och brukar köra några vändor på rakbanan i 50-tempo 1 ibland 2 ggr/v. Hon är fint musklad. Springer på bra och blir sällan berörd, bra i puls.
Så kan inte direkt kalla henne otränad, bara lättfödd som attan :p

Sv: kallblod med för mycket hull

Ja det är svårt att svara på, det du tycker är för fet kan jag tycka är lagomt..;) men ifall jag hade en som din häst (som verkar trivas med livet och orkar med sin träning gott och väl) så skulle jag byta ut ett eller två kilometer-pass mot rena intervall-pass där hon får jobba ordentligt. Så ändra träningsschemat skulle nog jag göra.
Sedan är det väl bra och veta vad ditt grovfoder innehåller, det kanske inte passar henne ifall hon ökar i vikt trots ökad träning:d

Sv: kallblod med för mycket hull

Tänk i så fall på att det ska gå minst 48 h mellan intervallerna så att kroppen hinner återhämta sig. Men du kan ju öka på antalet? Några är ju lite diffust, någonstans mellan 2 och 6 st? I så fall skulle jag öka på antalet intervaller i stället för antalet gånger jag intervallar.

Jag tänker så här, jag vill träna så lite som möjligt för att uppnå högsta möjliga form på grund av att jobben sliter.

Liknande trådar

Trav Har en 9 årig kallblods sto. Har startat, segrat 4 gånger på 28 starter senaste starten 2011, har därefter behandlats i någon kota, och...
Svar
15
· Visningar
2 638
Senast: limpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama