Kalla golv?

cherie

Trådstartare
Vi kikar så smått på två bostadsrättsradhus. Det ena ligger precis ovanför en ouppvärmd (och oisolerad?) källare, vilket gör att golven på bottenvåningen är SVINKALLA. Och värre lär det ju bli när vintern kommer, antar jag.

Går det att göra någonting åt det? Klinker med golvvärme vill jag inte ha! Jag vill ha parkettgolv...

Vi kikar så smått på två bostadsrättsradhus. Det ena ligger precis ovanför en ouppvärmd (och oisolerad?) källare, vilket gör att golven på bottenvåningen är SVINKALLA. Och värre lär det ju bli när vintern kommer, antar jag.

Går det att göra någonting åt det? Klinker med golvvärme vill jag inte ha! Jag vill ha parkettgolv...
Parkettgolv med golvvärme

Aha! Visste inte ens att det gick :o Är det exakt samma sak som kliniker med golvvärme eller är det mer struligt? Hur mycket saftigare blir elräkningen att ha golvvärme på typ 40 kvm?
Med el vet jag inte. Vi har vattenburen golvvärme istället för element och har samma kostnad men trevligare klimat.

Eluppvärmd golvvärme relevant rekommenderas främst i badrum då det blir dyrt

Jag har vattenburen golvvärme på hela bottenvåningen. Ett rum med plastgolv. Platsgolv i hallen och trägolv i kök och kontor.

Tror ni att ni trivs för övrigt och priset är rätt (kan ju bli mer rätt med kalla golv) - så är tofflor väldigt snabbt lönsam investering.

Kalla eller varma golv är mycket en vanesak.

Tack hörni! Läste att de hade vattenburen värme på delar av bottenvåningen (de har kliniker över). Kan man helt enkelt slits upp klinkers och lägga på parkettgolv utan något mer ingrepp på golvvärmen?

Tack hörni! Läste att de hade vattenburen värme på delar av bottenvåningen (de har kliniker över). Kan man helt enkelt slits upp klinkers och lägga på parkettgolv utan något mer ingrepp på golvvärmen?

Verkar riskabelt, men vet inte.
Och inte är det väl det mest effektiva för golvvärmen att bara lägga golv över. Fast vad som nu kan sägas vara effektivt. Kan ju vara ett sätt annars och ta att man tappar lite.

Men - det kan vara så att klinkers är valt för att fukt som kommer underifrån måste kunna ta vägen någonstans. Då är det inte lyckat att lägga något annat över eller byta material till något som är tätt eller innehåller något organiskt, då det lätt blir mögel i så fall.

Är det något som ser ut som parkett (tarkett mfl) eller är det riktigt parkett med stavar som läggs i vackra mönster som ni tänker er?

Se till så källaren blir mindre kall först. Annars går ju golvvärmen ut åt det hållet i onödan.

• Gilla
Reactions: ptr
Se till så källaren blir mindre kall först. Annars går ju golvvärmen ut åt det hållet i onödan.

Fast det kanske är ett sätt att lösa just det! Det läcker lite värme åt det hållet och ger en grundvärme i källaren så att den torkar ur. Behöver inte vara mycket som läcker åt det hållet för det.

Jag tror inte det är någon bra idé, risken är stor att ni får göra om allt då ni kan skada själva golvvärmen. Klinkern ligger ju på flytspacklet som golvvärmen ligger i. Dessutom är trä dåligt på att leda värme så de brukar inte rekommendera trägolv vad jag sett tidigare, men det kan ju ändrats.

Kolla på byggahus, det är ett jättebra ställe med stor kunskap om allt som har med hus att göra. :)

Vi har trägolv med vattenburen värme under. När det gäller isolering och uppvärmning av källare måste du ta råd av någon professionell.

Jag tror inte det är någon bra idé, risken är stor att ni får göra om allt då ni kan skada själva golvvärmen. Klinkern ligger ju på flytspacklet som golvvärmen ligger i. Dessutom är trä dåligt på att leda värme så de brukar inte rekommendera trägolv vad jag sett tidigare, men det kan ju ändrats.

Kolla på byggahus, det är ett jättebra ställe med stor kunskap om allt som har med hus att göra. :)
Äkta trägolv rekommenderas inte med golvvärme nej. Men då pratar vi om det där brädorna på 3-4cm. Parkettgolv däremot går hur bra som helst.

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 544
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI