Sv: Kalla fakta - amputering
Jag håller i princip med... men jag har sett trebenta hundar och katter (och t o m ett vilt rådjur som antagligen varit i en bilolycka...) klara sig utmärkt med tre ben, åtminstone om det är ett bakben som saknas. De har levt helt normala liv, kan springa och hoppa som alla andra fyrbeningar.
Rullatorer/kärror och sådant tycker jag däremot inte är ok. Jag kan tycka det är okej om livskvaliteten inte inskränks efter ingreppet, de ska kunna leva exakt lika bra som en "hel" hund/katt. En hund som inte kan busa på gräsmattan eller hämta en boll pga en rullator är definitivt inte okej. Inte heller på en äldre hund/katt där rehabilitering tar för lång tid. Ett framben hade jag inte amputerat, de behöver det nog för att hålla balansen, och belastningen och slitaget borde bli högre eftersom de har mer kroppsvikt fram.
Jag tycker egentligen inte att rehabiliteringen efter en amputation är värre än efter vilken annan större operation som helst. Ett benbrott eller vad det nu kan vara... de flesta väljer väl att behålla sin yngre hund som brutit ett ben där det går operera det och få tillbaks en frisk hund trots en hel del läketid? Medan man på ett äldre djur antagligen tänker efter lite extra...