Jamtland

Trådstartare
Jag vill ha kalkoner över sommaren, har någon av er koll på ungefär vad de kostar i inköp (så jag inte får tag på några svindyra enar bara för att jag inte vet på ett ungefär vad de kostar)? Och ungefär hur mycket äter de små liven som fullvuxna?

Jenny

Sv: Kalkoner

de kostar väl runt 2-300 kr/st om du skall ha vuxna djur.. ibland mer beroende på ras..
kalkoner äter väldigt mycket men de växer ju också väldigt snabbt..

Nej, jag vill ha kycklingar att föda upp själv över sommaren. Spelar inte så stor roll hur gamla de är, har möjlighet till installning och har värmelampa osv. Skiljer det mycket i pris på daggamla och 5-6 veckor gamla? När kan de bölrja vara ute?

För ett par år sedan köpte jag dygnsgamla kalkonkyklingar för 25.-/st.
Veckogamla kostade runt 100.-/st

Kan inte påstå att jag tyckte att kalkonkycklingarna åt mer än de vanliga göd-kycklingarna, men visst äter de ;)

/Swat

Hahaha så dumt av mig! Tänkte inte så långt! :D (tror jag i tanken gick i jämförelse med sommarkatter...sommarkalkoner? :p)

:rofl:
Nu fick i alla fall jag mig ett gott skratt idag! Tänk er alla dumpade kalkoner som kommer springa runt i höst när deras ägare har tröttnat på dem :D

He he he, till hösten släpper jag ut dem och åker hem... ;P Nej, kanske inte ska skämta om något så allvarligt. Tanken är att vi ska slakta dem till hösten. Mest för att jag gillar kyckling men inte vill köpa de kycklingfileerna som finns i butiken eftersom jag itne vet vad de ätit eller hur de levt. Men så gillar jag inte att ha höns så därför blev det kalkoner som dels ger mer kött och dels är lite annorlunda att ha.

Upplysningsvis har jag nu beställt 10 stycken kalkonkycklingar som jag får hem om ca 3 veckor, de kostade sammanlagt 1200:- och då är de 5-6 veckor och hemkörda till dörren.

Jenny

Liknande trådar

Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
965
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 026
Senast: Squie
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
971
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur