Kalkning...

B

Benzon_lover

Är nu dags att anlägga torvbädden inför vinterns innevistelser men är likte osäker på hur mycket med osläck kalk man skall ha på. Förra året strödde jag ut det så det såg ut som ett mjölnat bakbord ungefär...Atså betongen var inte helt täckt. Hur skall det vara?
Likaså så undrar jag om påståendet är rätt, att man även kan ströa på lite kalk efter hand, ovanpå bädden?
Snälla, svara bara om du VET hur det skall vara, tack!...Tror, gör jag så bra själv! ;)

Sv: Kalkning...

...Inte en endaste som VET?...Var inte så blyg, klämm fram meddet nu!
Tack!

Vi bakbordspudrar också betongen, sen om jag skrapar av kissfläckarna efter att bädden har lagt sig, så kalkar fläcken jag innan jag lägger på nytt strö. Avsedvärt mindre lukt.

Blandrastik skrev:
Vi bakbordspudrar också betongen, sen om jag skrapar av kissfläckarna efter att bädden har lagt sig, så kalkar fläcken jag innan jag lägger på nytt strö. Avsedvärt mindre lukt.

Menar du att du skrapar kissfläckarna helt till betongen eller bara ytan, innan du kalkar på nytt?

Annars så brukar det vara släckt teknisk kalk som man använder.
Och jag brukar ha ung en halv centimeter i botten.
D.v.s. 5mm eller ibland mera.
Bäddern "går sönder" när den efter att ha varit hård blir mjuk och klaffsig.
Då så gräver jag ut allt det klaffsiga till betongen, låter det torka ut, sopar och så kalkar jag på nytt och lägger på torv.

Inte_Ung skrev:
Annars så brukar det vara släckt teknisk kalk som man använder.
Och jag brukar ha ung en halv centimeter i botten.
D.v.s. 5mm eller ibland mera.
Bäddern "går sönder" när den efter att ha varit hård blir mjuk och klaffsig.
Då så gräver jag ut allt det klaffsiga till betongen, låter det torka ut, sopar och så kalkar jag på nytt och lägger på torv.

Tack för svar!
Jag har säkert också släkt kalk...vet att jag köpt rätt men blandade väl ihop termerna... :smirk:
Jag måste fråga en gång extra så jag fattat rätt. Du lägger altså 5mm över hela golvet och tillför inget nytt förrän du gör om bädden?

Ofta så tar inte hela bädden slut på en gång, utan bara just där hästen pissar.
Så jag gräver ur det klaffsiga pisshålet till betongen.
Och när jag har kalkat hålet så fyller jag igen med gammalt strö från resten av bädden först.
Och lägger nytt överst över hela.

Hur tjockt bäddd brukar du ha?

Vi har rätt låga boxdörrar så jag är lite rädd att dom blir FÖR låga med bädd...

Vi brukar använda 20 kg kalk till 14 m2. Det mesta av kalken lägger vi på mitten, eftersom vi har mest valacker... På det sedan ca 30 cm spån. Fyller på efter hand, veckorna efter, så att bädden får sjunka lite. Våra boxgolv ligger ca 20 cm under stallgångsnivån, så de är som en liten låda, att lägga bädden i, och man drar inte ut så mycket boxinnehåll på övriga golv.

Liknande trådar

Utrustning Okej, så här är det: Vi har torvbädd till pållen men jag är osäker på om vi gör rätt. Jag tycker att folk har lite olika sätt att...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Qyenn97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama