Jamtland

Trådstartare
I mitt stall, som är en föredetta ladugård, så är väggarna kalkade för många, många år sedan. Så det är inte särskilt vitt där inne längre och det ser rätt sunkigt ut. Så därför har jag några frågor:

Finns det fortfarande kalk att köpa till kalkning av väggar? Är det dyrt? Är det svårt? Hur gör man? Är det bättre eller sämre än något annat ur miljöhänseende? Går det att måla på väggarna som var kalkade?

Jenny

Sv: Kalkning

För inte så länge sedan kalkade jag väggarna i en ladugård, köptes på granngården, spädes med vatten, stod på säcken hur mycket vatten.

Man ska använda osläckt kalk, vilket gör att när du hällt på vatten så är den rätt bitsk att hantera, som lut ungefär. Första gången du strykit på ser det ofta nästan värre ut än innan, så man måste vänta tills det torkat till vanlig krita, då blir det så vitt så.

Om du har kalkade väggar är alternativen
-tvätta noga bort all kalk innan målning med annan färg. Färgen flagnar annars från kalken
-Vitmena med kalk igen.

Jag hade föredragit kalken. Det blir så fint och det är dessutom desinficerande. Det är ett kladdigt göra, men himmel så fint det blir!

Kalkning är kul. Jag kalkar om stall, inne och ute på putsade väggar vart tredje, fjärde år ungefär. Lantmännen/Bygga har allt.
Köp en 10 liter hink först ( c. 275 kr) och en kalkborste ( c. 140 kr )
Kalken är en tjock massa när du köper den.

Borsta bort damm, spindelväv mm med mjuk börste så putsen blir kvar och ren.
1 Om det behövs: Tag några rejäla träskedar kalkmassa, blanda med vatten till typ tjock pannkakssmet och kläm in i ev. sprickor och jämna till vid skador.
2 Blanda kalkmassa i annan hink till lös pannkakssmet, rätt vattnig och borsta väggen i svepande bågar, det går fort och lätt. Syns bara en grå-våt yta först men den torkar. Gör om ett par gånger, men låt det torka ett par dagar emellan varje gång, det bli jättefint.
3 Jämna till med lite tjockare smet vid golvsprickor, bortfallen puts och dra jämnt vid golv och mot andra väggar, fönster etc.

4 Tvätta rent golvet genast och torka bort ev. felkalkningar med bara vatten
Lycka till, kalka är sommarkänsla och glädje :D:banana::banana:

Tackar, tackar, då ska det nog bli framöver. Funkar det att kalka så länge det inte är minus eller? Måste ju vänta tills barnbidraget kommer...

:) Det går bra hela september och här i Skåne de första, vackra:angel: veckorna i oktober. Har du inte så mycket yta så hör om ngn granne har ngt. stående. Kalkmassan håller bra i frostfritt utrymme år från år.

Apropå kalkning var jag in på en blogg där de hade renoverat sitt stall och det stod att de hade kalkat golven! Kan man alltså göra det? Jag har ett vanligt betonggolv = trist! Tänkte att det kanske skulle kunna bli snyggt med ett vitkalkat golv?

Apropå kalkning var jag in på en blogg där de hade renoverat sitt stall och det stod att de hade kalkat golven! Kan man alltså göra det? Jag har ett vanligt betonggolv = trist! Tänkte att det kanske skulle kunna bli snyggt med ett vitkalkat golv?

Där skall du måla med bästa sortens betongfärg, kalken kommer att bli avskavd snabbt. Vit är nog ingen praktisk golvfärg om man har djur där, lite ljusare grå kanske.

Om du ska måla golvet kan du ju måla det grönt! Då tror hästarna att det är sommarbete och vissa håller hullet bara av att titta ut i stallgången :idea: Alla blir garanterat mer lättfödda iaf!!

Eller blått är ju snyggt. Men då vågar ju inte alla hästar gå där :( Drunkningsrisken är överhängande!

sorry kunde inte låta bli ^^

För inte så länge sedan kalkade jag väggarna i en ladugård, köptes på granngården, spädes med vatten, stod på säcken hur mycket vatten.

Man ska använda osläckt kalk, vilket gör att när du hällt på vatten så är den rätt bitsk att hantera, som lut ungefär. Första gången du strykit på ser det ofta nästan värre ut än innan, så man måste vänta tills det torkat till vanlig krita, då blir det så vitt så.

Hmm... Jag har alltid använt släckt kalk Osläckt kalk är frätande och inte trevlig att hållas med.

Här ett recept som jag fått av en gammal "hästgubbe":
5 l vatten, fyll på med kalk (vanlig kalk, inte släckt eller teknisk kalk)så att vattnet når precis över kalken. LÅT STÅ (dvs RÖR INTE I RÖRAN!) tills dagen efter. Sen rör du ner 2-3 dl tapetklister- KLART!

Senast ändrad:

Du har fått svar hur man gör redan. Det blir så otroligt fint, jag har en vägg som är sten och kalkad i stallet och det blir otroligt fint när det är färdigt. Det sägs att kalken är mer hygienisk och det var en orsak att man förr använde det. Var glad över att du har kalkade väggar:D

Haha tål att tänkas på, men ett kalkat då måste de ju tro att snön ligger kvar inne året runt ;).

Hur blir det sen när det har torkat, färgar det av sig lätt om man går emot väggarna? Läste i någon annan tråd där det var någon som kalkat tidigare men nu tröttnat på att allt vart vitt så fort man gick emot väggarna så hon numera målade väggarna istället. Är i valet o kvalet hur jag ska göra... Går det att kalka i taket också? I det lilla stallet som vi ska gör iordning nu är det målat med någon svart färg nertill för läääänge sen. Går det att kalka där iaf, fäster det?

Håller med, varför använda osläckt kalk när det finns släckt, resultatet torde bli detsamma. Använder alltid släckt kalk och jag kalkar stora ytor varje år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka