Kalka bädden

aiquen

Trådstartare
Hur mycket kalk bör man egentligen använda sig av när man gör en bädd? Ett tunt lager eller ett tjockt lager? Har aldrig fått klarhet i det riktigt...

Sv: Kalka bädden

jag strör ett tunt lager över HELA boxen, och ett tjockare lager (kanske.. ½ cm) längre bak i boxen och i mitten, där jag vet att han kissar.

vi har även ett "pissluktsbortagande" kalk, ett rosa aktikt, som man ska strö efter man fyllt på över hela boxen och röra runt lite och någon gång i veckan ska man stö det över där hästen kissar. det är superbra!
(kan ta reda på vad det heter om du vill.)

squarepants skrev:
vi har även ett "pissluktsbortagande" kalk, ett rosa aktikt, som man ska strö efter man fyllt på över hela boxen och röra runt lite och någon gång i veckan ska man stö det över där hästen kissar. det är superbra!
(kan ta reda på vad det heter om du vill.)

Jaa, det lät ju intressant! Vore snällt om du tog reda på vad det heter.

Men ni använder det kalket EFTER att ni har ströat hela boxen med det strömedel ni använder er av?

Så 'vanligt' kalk i botten, strömedel (t.ex. spån) och SEDAN det här (stallosan eller vad det nu är) någon gång i veckan under hela vintern?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Mat Jag har massor med zucchini i trädgården och för 1-2 veckor sen la jag in några i en klassisk 1-2-3 lag. Kan jag använda den lagen en...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: Lingon
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama