T

Tribute

Jag har precis träffat en hästägare som ger kalk som tillskott till sin hästar och jag undrar vad det är bra för?

Sv: Kalk

Om fodret innehåller för lite kalcium kan man behöva ge tillskott av kalk.

kan inte så mycket om sånt här... vad är kalcium bra för?

Om du ger väldigt mycket kraftfoder tex havre kan du behöva ge kalk. Det brukar dock inte behövas för vanliga hobby-hästar.

Tribute skrev:
kan inte så mycket om sånt här... vad är kalcium bra för?
Kalcium ingår som en stor komponent i hästens skelett som fungerar som kalciumreserv. Kalciumet är också nödvändigt för att nervimpulser och muskler ska kunna dra ihop sig normalt. Slutligen har kalcium även påverkan på blodets koagulering.

Vad händer då om hästens foderstat gör att den står med brist? Jo, unga växande hästar kan få rakitis och vuxna hästar kan få benskörhet. Sedan finns det ju givetvis påverkan på nervsystemet och skelettmuskulatur. Det är även så att en häst som får alldeles för mycket fosfor i förhållande till kalcium får kalciumbrist även om fodret innehåller tillräckligt. Det är därför man ska hålla ett öga på Ca/P-kvoten...
//marti

Kalk är även bra för hovarna! När min häst hade bärrandsröta i somras så var det viktigt att hon fick i sig kalk sade hovslagaren... Röta får dem bl a om ph:t i matken är för lågt, då behövs kalk för att "neutralisera".

ja. givetvis kan det bli för mycket av det goda också... Kalciumöverskott från naturlig källa som lucern är inte farligt bara fosforbehovet är uppfyllt. Men stora överskott av kalcium kan ge försämrat upptag av fosfor, magnesium, järn, jod och mangan. Hos en ung häst kan överskott av kalcium leda till försämrad benkvalite då det höga kalciumvärdet i blodet fördröjer nybildning av benvävnad.

Det är alltid bra att räkna på vad fodret innehåller INNAN man börjar labba med olika mineralertillskott så att man VET vad som behöver tillsättas.
//marti

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar