Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Precis detta har jag också funderat på en längre tid.
Kan man kalka efterhand?
Det dammar ju så in i bänken, är inte det dammet farligt att andas in?
Mvh Kerstin
Ska och ska. Det finns inget som säger att man måste använda kalk. Om det är djupströbädd du menar, så har vi använt det i drygt 15 år nu, och aldrig kalkat. Inga problem med lukt etc heller.
Det viktiga är bara att man anlägger bädden på rätt sätt. så den får möjlighet att "brinna".
jo men jag vill kalka och undrar vad det är som man ska använda, finns tydligen en massa olika sorter enligt pappa, så.... och kan man kalka efterhand om det börjar lukta (min funkar inte riktigt som den ska)
Jag kalkar med vanlig trädgårdskalk som man köper på lantmännen. Då och då när mitt sto är brunstigt eller de står inne mycket.
Klart att du kan kalka i efterhand. Gör det när du tycker att det luktar så brukar det ordna sig :smirk:
Vi använder foderkalk. Lägger ett lager underst, strör inte ovanpå. Jag tycker det funkar bra, och så är ju foderkalk helt ofarligt för hästen att få i sig.
Tänk dig botten på bädden som en liten gödselstack. Det behövs hästskit och urin blandat med halm (i vårt fall) till c:a 1 dm höjd. Därefter ytterligare ett lager med "ren" halm. När vi mockar ut, låter vi en och annan "bulle" läggas till i botten. Fuktigt material som sparkas upp tas bort. Ny halm läggs på vid behov.
På så sätt hålls bädden fräsch hela vintern.
Ok. Jag tänkte om det var något fiffigt tips jag missat.
Min bädd i lösdriften är 2-3 dm djup och jag har kalk (foderkalk) i botten som jag sedan har halmat över. Jag mockat ut pluttarna ett par gånger i veckan och halmar nytt en gång i veckan med en storbal halm. Innan jag halmar nytt brukar jag strö nytt kalk eller Stalosan över bädden.
När jag just halmat har de ju halm upp till magarna i princip, men det trampas ned snabbt så bädden håller sig på 2-3 dm. Den verkar brinna bra, eftersom det i botten bara är "mull" kvar. Ammoniak luktar det bara om någon frenetiskt varit inne och grävt i bädden, men då får jag ju halma och kalka just där.
Jag tycker det är väldigt lättskött med permanentbädd och det är alltid mjukt och varmt för dem att ligga. Och fräschare lukt än om man river upp och mockar ut all blöt halm varenda dag som vissa gör.
Hundavel & Ras Det måste ju dock vara en skillnad på att fysiskt behöva trycka upp näsborrarna för att öppna luftpassagen, jämfört med att den alltid...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.