Kalk motverkar fång?

prusiluskan

Trådstartare
Har fått tips från olika håll (en hovslagare som varit på föreläsning samt från två separata fånghästägare) att man ska ge hästen kalk året runt för att förebygga fång. Detta pga teorin att fång kan bero/utlösas av förhöjt ph-värde i gräset pga försurningen i vår miljö. Enligt dem ska kalket balansera ph-värdet hos hästen, och därigenom minska risken för fång.

Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Kalk motverkar fång?

Du måste mena sänkt pH i gräst= surt. Då hjälper kalk till att neutralisera.

Hrm, ja det var ju så jag skulle skrivit. Konstigt att jag alltid blandar ihop det där med ph-värden o surt o basis o hela kittet. Tack för rättningen!

Även hästarna på Gotland får fång, så jag köper inte riktigt teorin.

Behöver det vara så att grödan är kalkrik bara för att marken är det? Om inte så faller teorin om Gotland. Är nyfiken.

Intressant! Har tillsammans med vänner som har fånghästar nyligen haft en diskussion om miljöpåverkan när det gäller fång, att alltför mycket gödsling av bete, vall och kraftfoder påverkar våra hästar negativt (bara diskussion och framlagda tankar, alltså), så detta låter ju som en intressant tanke. Ska följa spåret!

Men det finns ju många orsaker till fång, kanske hästarna på Gotland får fång av andra orsaker än sura marker?

Det betyder ju isf även att all fång inte kan förebyggas med kalk, bara sådan som skulle vara orsakad av sur miljö. Det känns lite vanskligt att gå ut och säga att det generellt hjälper att ge kalk, om man säger så.

Men kalk ger man väl alltid. Menar hovis att man ska överdosera då? Överdosering av kalk ska väl inte vara skadligt så länge som fosforbehovet är täckt?

Hur är det med EXTREMA mängder kalk? På människor kan det ge problem med njursten. Samma för häst?

Intressant det där med Gotland. Precis som du säger så kullkastar ju det teorin att kalk skulle vara något "universalmedel" mot fång (fast de som tipsat mig har iofs inte påstått att det skulle vara en komplett lösning).

Tycker det är intressant att försöka hänga med i fångdebatterna, och snappa upp olika teorier. Det känns som att det finns mycket kvar att forska i gällande fång.

Ja, stora mängder kalk är i alla fall skadligt för äldre hästars njurar har jag läst.

Jag läste en inte alltför vederhäftig bok om foder skriven av en som var bosatt i Australien. Hon ansåg (man ska nog dock ta allt vad hon skriver med en nypa salt), om jag nu minns rätt, att konstgödsel var en stor bov i fångfrågan och då hon ansåg att dolomitkalk och c-vitaminer var botemedlet för det mesta så talar det väl kanske för att kalk kan neutralisera konstgödslets effekt?!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka