Oxxx

Trådstartare
Nån som går hästgymnasiet där? hade tänkt söka dit, men vet inte så mycket om det.
Hur är utbildningen där?
Jag vill veta det allt om det! :D

Hrm. Jag kanske ska utveckla mitt svar lite mer :o

Jag är inne på mitt tredje år. Och jag ångrar inte att jag går där.
Man söker in med ett ridprov samt med sina betyg, på ridprovet får man ett betyg (IG-MVG) och får man IG kan man inte alls komma in, G så får man "slåss" med sina slutbetyg, VG så får man 30 poäng att lägga till i slutbetyget och MVG så får man lägga till 60 poäng.

Det som Maria (ridläraren) kollar på är främst sits och ryttarens inverkan, om man kan ta till sig saker hon säger och ändra det. etc.

Utbildningen är ju inte bara häst, utan på sidan om läser man vanlig samhällslinje, med en samhällsklass, och ute i stallet är man 3 halvdagar i veckan.

1:a året inriktas mest på sitsen, kroppskontroll, man får sitta på lina och göra ett sitsövningprogram cirka halva ettan (varierat med andra saker också, men främst detta) Sedan blir det mycket inverkansridning, att med så små hjälper du kan få hästen att göra det du vill.

2:a året ridningen fortsätter, nu alla gångarter samt lite hoppning, mest gymnastikhoppning och ryttarens inverkan på hästen. Detta år är det mest teoretiska.

3:e året är det mest ridning, vi rider alla tre halvdagar (i ettan och tvåan så rider man "bara" 2 av dessa dagar och har teori en) och har även teori på våran längsta dag.

Hoppas du är nöjd, det är bara att fråga om du eller nån annan vill veta mer.

Tack så mycket för ditt svar :)
Kommer inte på några frågor just nu, men gillar planineringen. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 275
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 464
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama