kalciumrikt hö

LadySara

Trådstartare
har fått ett hö med väldaigt mycket kalcium. annars är de andra värdena kanonbra.

kvoten mellan kalcium/fosfor blir itne bra.

hur gör jag för att få de bättre??
har fundering på mineraler vit??

men då om jag räknar så får jag för lite selen??!! vad gör man??

Sv: kalciumrikt hö

har fått ett hö med väldaigt mycket kalcium. annars är de andra värdena kanonbra.

Passar det bra med Miner Vit så är det ju bara att lägga till Tokosel!

Det finns också något som heter fosforbalans om man bara vill tillsätta fosfor!

Överskott av kalcium från grovfoder anses inte skadligt om det inte är mycket.

de passar oki med miner vit.. blir fortfarande itne jätte bra kvot men den blir oki iaf...

tokosel hade jaghelt glömt bort.. så tack tack!!

Vad ligger ca/p-kvoten på då? En kvot uppåt 3 är ingen fara under förutsättning att minimibehovet för de båda mineralerna är uppfyllda.
Ligger kvoten jättehögt kan du ju annars ge enbart fosforbalans+tokosel så slipper du få extra kalcium på köpet.

jag har nu kommit fram till att foderstaten jag räknat på henne ger för lite energi.. de är ett evigt pysslande..

de roliga är när man använder 3 olika prog får man e olika svar.. å alla skiljer sig från när man räknar själv...

och att de kan bli sådan rejält skillnad i resultaten bara genom att ändra 100 gram på kli...

Ett evigt pyssel med foder... Du får trösta dig att det blir lättare sen när du haft henne ett tag och vet hur mycket MJ och vilken kvot som passar er.

Ca/P-kvoten behöver du inte vara så bekymrad över sålänge fosforbehovet är uppfyllt.

Akta bara så du inte blir "0,01-tokig"... :angel: :p
Lätt hänt när man räknar foderstater. Ett litet energiunderskott är ok. Håll bara ett extra öga om hon tunnar ur.
Mineralerna är det ju viktigare med, men ang. det har du redan fått flera bra tips! :)
Lycka till med knåpandet!

fosforbalans och tokosel

jo ja vet.. de är lätt att man blir lite nojig.. men energin hamnar långt under vad jag vill ha.. då hon kräver en hel del i energi väg.. har redan tappat på bara en vecka hos mig... vilket inte känns bra.

en tanke.. kan allt komma efter så här långt efter resan?? hon kom på lastbil från Dk utan ett enda stopp...

jaa.. jag jobbar nästa vecvka sen ahr jag 3 v sem.. vill oxå va lärare... *mutter* meh du hinner juh bara jobba nån månad sen juh sen e de juh dags att va hemma igen..

Haha, ja det har du ju rätt i...:D Har inte tänkt på det!

Ang pållan så tror jag säkert att flytten spelar roll, det är ju en bit från DK och hit + en stor omställning med foder, miljöombyte och allt...

jo ja vet.. de är lätt att man blir lite nojig.. men energin hamnar långt under vad jag vill ha.. då hon kräver en hel del i energi väg.. har redan tappat på bara en vecka hos mig... vilket inte känns bra.
Låter som en svårfödd häst. Då är det extra viktigt med extra energi, gärna mer än tabellerna säger. Blir det då proteinöverskott också är det ingen större fara.
en tanke.. kan allt komma efter så här långt efter resan?? hon kom på lastbil från Dk utan ett enda stopp...
Förstår inte riktigt hur du menar... Har hon tappat mycket sen hon kom till dig?

hon kom fredag den 6 juni från dk. såg inte ut att ha tagit ngn skada av transporten.. men jag tycker att hon tappat både hull och muskelmassa på bara en vecka.. så pass mycket att man kan se det med blotta ögat...

ändå 'r hon inte smal absolut inte.. men när en häst tappar så pass mycket känns de som man måste vara berädd på att ge mycket mat å räkna henne rätt högt i kvot.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 782
Senast: Nota
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka