Kalciumöverskott??

P

pion

Jag har fått kalciumbehovet till vår ponny uträknat av en foderrådgivare och enligt henne var behovet 30g/dag. I den foderstat jag nu har räknat fram blir det dagliga intaget av kalcium 35,2 g/dag men kvoten Ca/P blir 1,7 och det är väl ganska bra. Behöver jag då bry mig om att intaget av just kalcium blir lite "högt",är det skadligt? :confused:
 
Sv: Kalciumöverskott??

Nej det behöver du inte göra. Kommer överskottet från grovfodret är det inga problem.
 
Sv: Kalciumöverskott??

Vad händer om kalciumöverskottet kommer ifrån kraftfodret då?

Mvh Bella :)
 
Sv: Kalciumöverskott??

I mitt fall är det väl proteinfodret som jag måste ge pga låg proteinnivå i vårat hö, som gör att kalciumnivån blir lite hög. Är det då mer skadligt?
 
Sv: Kalciumöverskott??

Vi har ett ganska kalciumrikt hö och jag får ge fosfosbalans för att hålla kvoten på1,8.

En annan i stallet fodrar med bla kli och hävdar att hon ÄNDÅ måste ge kalk eftersom det är så mkt fosfor i klin, dock får hästen bara "en puff" typ en tsk /dag. Dock kommer det mesta kalciumet från höt, är det fortfarande ok då? (Hästen har en kvot på 1,9 eller runt där tror jag det var.) Har talat om att kalket inte behövs och varför ,men hon vill ändå ge det. Har själv hjälpt till med foderstaten, med hjälp härifrån.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 969
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 067
Senast: super
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 070
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp