kalciumhalt i barf-foder

A

Augusti

Jag har en mkt kräsen kattunge på 10 veckor som i princip bara äter rå köttfärs och därmed riskerar att få brist på olika ämnen. Jag har nu givit upp tanken på att försöka lura i honom mjau som de andra äter och ska istället försöka mig på att barfa honom. Jag har mjölksyrad kalk hemma, men har ingen koll på kalciumvärdet i det. Efter lite efterforskning har jag fått reda på att 250-300 mg kalcium/100 gram kött är bra. Vidare att mjölksyrad kalk innehåller 260 mg kalcium/tsk. Alltså borde en tsk mjölksyrad kalk per 100 gram kött vara ett ok värde. Är det korrekt eller är jag ute och cyklar?

Sv: kalciumhalt i barf-foder

Det låter som att matematiken stämmer bra där. Försök hitta lever och hjärta med tiden också.

Tack Sol, då kör jag på det. Hjärta har jag givit honom i kväll och det tyckte han var jättegott! Lever valde jag att vänta lite med, men det blir nog att köpa det rätt snart också. Han har verkat lite hängig ett tag och med tanke på kosten, trots mina envisa försök att lura i honom vanlig kattmat, så skulle jag gissa att han kan ha både kalcium- och taurinbrist. Hans blodvärden ska kollas hos veterinär imorgon.

Då återstår det bara att komma på hur jag ska förklara för de nya ägarna att deras katt tyvärr ratar allt vad kommerciella torr- och våtfoder heter, men här får ni en påse kycklinghjärtan tills ni har hunnit fixa egen mat! ;)

Trådkap:
Köpte lever och gav mina, iaf Yoga åt upp den lilla biten jag gav. Men så läste jag någonstans att lever inte var bra att ge då det även i små mängder gav för mycket av nått. Så jag slängde den biten. Fel? Rätt?

Lever innehåller höga halter A-vitamin och det är skadligt om man ger för mycket. Det är dock även en nödvändigt komponent när man BARFar för katten har ett högt behov av A-vitamin. Det handlar om att ge lagom mycket.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar