Kalcium och vetekli

Sv: Kalcium och vetekli

Här hittade jag spaderÄss' inlägg;

Höga halter kalcium i foderstaten minskar upptaget av fosfor, så har du en hög Ca:P-kvot och endast ger din häst den rekommenderade minimimängden av fosfor så kommer hästen sannolikt att få i sig mindre fosfor än behovet. På lång sikt kan detta leda till fosforbrist vilket bl.a. har en negativ inverkan på benstommen.

Mineralbehovet för din häst är ca. 35 g kalcium/dag och 21 g fosfor/dag. Ger du 15 kg av ditt hösilage ger detta 54 g kalcium och 21 g fosfor, dvs. du ligger på den absoluta minimimängden av fosfor. När det gäller mineraler ska man i princip alltid ligga en bra bit över minimimängderna för att undvika att mineralbrist uppkommer.

Du behöver därför tillföra mer fosfor i foderstaten. Du bör åtminstone ligga ca. 25% över angivna minimimängder, dvs. du bör ge minst ca. 5-6 g extra fosfor.

"Du kan ge vetekli eller mononatriumfosfat. Ger du vetekli kan du använda följande värden:

ME = 8,8 MJ/kg foder
SmRp = 115 g/kg foder
Ca = 1,4 g/kg foder
P = 10,4 g/kg foder
Mg = 4,4 g/kg foder

Ett halvt kg (500 g) vetekli ger 5,2 g fosfor och dessutom 58 g extra smältbart protein vilket kan vara bra även om din SmRp:ME-kvot ligger på ca. 6.

Dessutom binder fytat som finns i vetekli en del kalcium. Du kan räkna med att 500 g vetekli binder ca. 2,4 g kalcium.

Ger du 15 kg hösilage och 500 g vetekli blir Ca:P-kvoten 52,3:26,2 = 2,0 vilket är acceptabelt."

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14991756&postcount=8

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
525
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama