Kalcium mot hudproblem?

Sv: Kalcium mot hudproblem?

Jag skulle ändå säga tat dte är en fördel att ge ett medel som är just för djur och äen testat för detta. Du för rätt dosering och rätt oljor

Nja så försiktig är nog inte jag av mig. Solrosolja bl.a. har jag hemma för att använda när jag lagar mat till min dotter. Vågar jag ge henne sådär hipp som happ så vågar jag ge mina hundar en matsked om dagen som komplement.
(Läste förresten i min barnmats-kokbok att solrosolja innehåller vitamin E utöver de enkelomättade fettsyrorna)

Om du tittar på doseringen för Viacutan och räknar ut hur mycket man ska ge en 60-kg hund så förstår du också varför jag hellre väljer något billigare.

Senast ändrad:

Vg se Malibu_stacys inlägg.

Komplement till allergibehandling för att stärka hundens hudbarriär. Eller missförstod jag dig?

Nä, alltså, du missförstår nog mig... Eller jag var nog otydlig.
Jag har inte börjat ge min hund något nytt alls, förutom levaxinet då, jag bara diskuterar:)
Säger mao inte att solrosolja är det bästa, jag menade bara att jag hade vågat prova det.

Du kan ju ge Laxolja också, dock är den som brukar finnas i djuraffären vansinnigt dyr. Kolla nätet skulle jag göra. Kanske omega-3 kapslar är billigare?
De spot-on preparat med fettsyror är också rätt dyra om man har stor hund, tyvärr.

Linfröoljan innehåller omega-6 också såg jag, min man säger att omega-6 kan kallas inflammatorisk... Upphäver den då omega-3 anti-inflammatoriska effekter? :confused:

Linfröoljan innehåller omega-6 också såg jag, min man säger att omega-6 kan kallas inflammatorisk... Upphäver den då omega-3 anti-inflammatoriska effekter? :confused:

Allt om omegaoljorna handlar om balans, man måste ha omega 6 också men mindre än omega 3, då upphävs den inflamatoriska effekten. Linfröolja innehåller 50% omega 3 och 18% omega 6 (23%omega 9) Jag kommer inte ihåg värderna på omega 3/6 balansen tyvärr, men har för mig att linfröolja är nästan perfekt .
Viktigt att veta, alla fettlösliga vitaminer och fettsyror tas upp genom huden,så man behöver inte äta den. all olja ska förvaras i kylen, mörkt i väl sluten behållare, för börjar fettet härskna så bildas fria radikaler vilket åldrar celler.

Senast ändrad:

OK att fettsyror tränger in en bit i huden o gör nytta.
Men upptag via huden? Hur skulle det gå till? Källa ?
PL

Tack för info! :bow:

Att smörja in pudelfrillan med olja känns inte som ett alternativ oavsett :rofl: så han får käka den :idea:

citat om huden är välnärd, varm och har bra cirkulation sker den största fettämnesupptagningen i underhuden. den samlar där fettämnena som "depåfett" eller förbränns i cellerna. Vissa essensiella fettsyror omvandlas till prostaglaniner i läderhudens celler, där de gör nytta genom att ge en bättre hudfunkition.:slut citat bl.a Finn Andersson, crearome. plus flera andra som håller på med oljor.
Jag vet att källan inte är vad du vill ha, men kunskap börjar någonstans.

Som curiosa: papegojorna får D-vitamin smort på foten 1 g i veckan och senaste blodproverna var perfekta och dom är inomhusfåglar.
Jag själv var på en provkontroll med allt för insättning av kortison och jag smörjer mig med linfröolja och mina värden var perfekta inklusive kolesterol(fråga inte om siffrorna,vet ej)och jag äter vanlig kost.

Låter som en övertalningsinnlägg:cool: Det är inte meningen, men kontentan är att huden andas och cellerna använder fett så varför inte.

Dessutom vet man att kemikalier tas upp genom huden(du som veterinär vet det) så varför inte annat är väl egentligen frågan?( tänker på bla kortison i kräm som sen syns i dopingkontroll)

Senast ändrad:

Jag vet att många molekyler tas upp genom huden men har aldrig hört talas om att fettsyror skulle göra det!
Fettet i underhuden tas upp från blodet!
PL

Jag vet att många inte tror på det men frågan är som "ändrade" ilägg säger, varför inte dom? Jag har inga direkta källor eftersom det inte forskats på det, det är tråkigt. Jag tror att det kommer dock då oljor och just essentiella fettsyror blivit i ropet.

Men det är en extremt liten del av påfört fett som diffunderar ner till underhuden.
Undantag nyfödda spädbarn där man faktiskt kan mäta förhöjda nivåer av tex linolensyra i blodet när man lägger det på huden.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka